Bij het installeren van WhatsApp downloadt de app je gehele adresboek. Dat is dus inclusief de nummers van mensen die geen WhatsApp gebruiken en daar dus nooit toestemming voor hebben kunnen geven. Voor ruim 800.000 Nederlandse gebruikers reden genoeg om af te stappen van deze service.
Samenstellen van gegevensprofielen
Het aanvullen van de Facebook database en het daarmee rond maken van de persoonsprofielen, is waar het Facebook om gaat. Om zodoende nog beter gepersonaliseerde advertenties aan te kunnen gaan bieden.
Uiteraard is het uitbreiden van de database voor Facebook een enorme bron van (voornamelijk) toekomstige inkomsten. Namelijk het verhandelen van data. Helaas past Facebook de verkregen data voorlopig enkel nog maar toe om nog meer zijn advertentiemodel te kunnen gaan pushen in 2014.
Bij de overname van WhatsApp werd benadrukt vanuit Facebook; dat er geen veranderingen zouden komen in de services van WhatsApp.
Met andere woorden er worden geen advertenties gepushed in WhatsApp. Uiteraard zal dit nog moeten blijken. Aangezien Facebook wel vaker van hun woord is afgestapt. Daarnaast ontstaan er nu meerdere advertentie mogelijkheden.
Heilige graal of niet
Er is nog een goede reden om van jezelf de switch te mogen gaan maken tussen WhatsApp en Telegram. Namelijk dat ook de berichten die je verstuurd in WhatsApp in de database van Facebook terecht komen.
Telegram biedt hier, in tegenstelling tot WhatsApp, volledige "end-to-end" encryptie aan. Dit kan in Telegram door middel van "secret chats". Daarentegen pakt WhatsApp de berichtjes altijd op haar eigen server uit.
Telegram, dat overigens in Duitsland (Berlijn) is gevestigd en dus niet in Rusland, houdt zich dan ook netjes aan de Duitse wetten. De telefoonnummers die worden opgehaald worden 'zwaar versleuteld' opgeslagen in de cloud.
Maar over de beveiliging van de app zijn al wel de nodige twijfels gerezen. Zo gebruikt Telegram zelfgebouwde beveiligingstechnieken in plaats van beproefde methodes. Dit protocol is niet bewezen onveilig, dus het zonder geldige argumentatie in twijfel trekken is wel erg gemakkelijk. Daarom looft Telegram zelfs 200.000 dollar uit aan een ieder die het systeem weet te kraken. Echter heeft nog niet één expert de twee ton op kunnen komen halen.
Daarnaast is het encryptiemechanisme van Telegram daarom ook geheel openbaar en staat hier tot in detail beschreven. Dit in tegenstelling tot dat van WhatsApp welke volledig gesloten is.
Tot slot een tweesplitsing
Maar de vraag blijft moet je wel over willen stappen van de ene service naar de andere service. Facebook heeft sinds de aankoop van WhatsApp allang de tijd gehad, om hun database aangevuld te krijgen met de benodigde ontbrekende data. Oftewel de missende telefoonnummers van Facebook gebruikers die dit nog niet op hun Facebookprofiel hebben aangevuld staan. Maar vooral ook de contactgegevens van niet Facebook gebruikers. Dus om nu nog massaal over te stappen lijkt enigszins te laat.
Ook is deze fase van overstappen in sommige gevallen vrij lastig en niet voor iedereen een duidelijke keuze. Zijn al die babyboomers eindelijk van SMS berichten versturen overgestapt naar WhatsApp. Moeten ze weer overtuigd worden om over te switchen naar een andere (nagenoeg gelijke) service. Zonder daar een duidelijk reden toe te hebben.
Verder zullen de meeste huidige Telegram gebruikers zich momenteel in een spagaat bevinden. Waarin de ene helft van hun contacten zich al op Telegram bevinden. Zit de late majority van de contacten nog op WhatsApp. Om dan steeds tussen twee services te moeten heen en weren is ook niet optimaal.
Wellicht daarom een goed moment om privé en zakelijke berichtgeving te gaan scheiden? Om WhatsApp enkel te gebruiken met de babyboomers uit de familie en de zakelijke gesprekken te laten verlopen via Telegram. Misschien is het zo dat je werkgever niet zo veel boeiends te melden heeft. Maar ik vind het persoonlijk een minder groot probleem dat Mark Zuckenberg te weten komt wat mijn schoonmoeder allemaal te melden heeft..
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!