Aan welk merk moet je denken als je het telecom-merk Kiona ziet? Dan flitst toch meteen Nokia door je hoofd? Nou, bij de Oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO niet! Toen het Zweedse Kiona Europese merkbescherming aanvroeg voor onder andere telecomproducten en -diensten, maakte Nokia bezwaar. Echter op 30 januari wees EUIPO de claim van Nokia af. Reden: die merken lijken voor geen meter, aldus EUIPO.
Anagram
Hoewel Nokia en Kiona uit vijf dezelfde letters bestaan, beide een lettergreep Ki bevatten en op een A eindigen, ziet EUIPO geen enkele gelijkenis. Ja, wij begrijpen ook wel dat Kiona een anagram is van Nokia, zo laat het merkenbureau weten. Maar dat betekent nog niet dat de merken dan meteen ook op elkaar lijken. Omdat het aantal letters in het alfabet beperkt is, is het onvermijdelijk dat merken wel eens uit dezelfde vijf letters zijn opgebouwd. Het publiek kijkt helemaal niet naar hoeveel letters een woord heeft en is al helemaal niet bezig met oplossen van anagrammen, aldus EUIPO.
Meeliften
Hmmm. Dat de consument Nokia en Kiona niet met elkaar verwart, daar kan ik nog inkomen. Maar Kiona roept – in relatie tot telecomproducten - toch op zijn minst de gedachte op aan het nog steeds wereldbekende merk Nokia. Kiona lift naar mijn mening onvermijdelijk een beetje mee op de grote reputatie van het merk Nokia. En dat mag niet in het merkenrecht. Maar goed, de Oppositieafdeling van EUIPO ziet het anders. Die vindt dit soort gehussel met bekende merken blijkbaar prima.
Apple vs Eppla
Gelukkig is er min of meer gelijktijdig ook goed nieuws op het gebied van gehusselde merken. Precies een jaar geleden oordeelde dezelfde Oppositieafdeling van EUIPO dat de merken Apple en Eppla niet op elkaar lijken. Apple kon de Europese registratie van Eppla dan ook niet verbieden. Echter, de tech-reus ging in beroep, en met succes.
Twee maanden geleden vernietigde de Kamer van Beroep de Apple-uitspraak van begin 2022. Volgens deze Kamer had de Oppositieafdeling het bij het verkeerde eind. Er bestaat volgens de Kamer van Beroep wel degelijk flink wat overeenstemming tussen Apple en Eppla, in ieder geval zoveel dat de consument delink tussen Eppla en het wereldbekende merk Apple wel zag.
Oneerlijk profiteren
Eppla profiteert zo op oneerlijke wijze van de aantrekkingskracht en de reclamewaarde van het Apple-merk, aldus de Kamer van Beroep. Het gehusselde merk Eppla maakt dus wel degelijk inbreuk op het Apple-merk en krijgt daarom bij nader inzien toch geen Europese registratie.
Ga net als Apple in appèl
Er is dan ook nog hoop voor Nokia. De Kamer van Beroep lijkt toch wat anders aan te kijken tegen ‘bekende-merken-husselen’ dan de Oppositieafdeling van het Europese merkenbureau. Dus Nokia, doe net als Apple en ga in appèl!
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!