Neefjes, gevraagd naar zijn grootste zorg op dit moment: ‘Wat ik zelf heel moeilijk vind, en dat zie ik echt wel als een probleem, omdat het de kwaliteit van de marketingcommunicatie aantast; wij zijn als TBWA\ - en misschien nog een paar bureaus met ons – in staat om goed te sparren met onze opdrachtgevers. We hebben zelf op hoog niveau contacten en dat betekent dat we een behoorlijk tegenwicht vormen tegen wat opdrachtgevers willen. Daar maak je het werk samen beter mee. Nu heeft er de laatste tien jaar best veel versnippering plaatsgevonden. Waren er tien jaar geleden nog tien grote bureaus, nu zijn er nog maar twee of drie misschien. Grote adverteerders worden daardoor gedwongen om met meerdere bureaus samen te werken, omdat de grote bureaus vaak al geblokkeerd zijn. Als zo’n grote opdrachtgever met tien verschillende bureaus werkt, is het makkelijker voor hem om een van die bureaus aan de kant te zetten, in te ruilen voor een ander, als dat bureau zich niet direct voegt naar zijn wensen en ideeën.'
'Wij kunnen nog wel even persistent zijn en niet meteen ja zeggen, omdat we een wat bredere relatie hebben op verschillende niveaus. Echt goed werk ontstaat door sparren, dat is ook wat de meeste opdrachtgevers in ons waarderen. Als de machtsverhouding tussen opdrachtgever en bureau uit balans is, dreig je te verzanden in een “u vraagt wij draaien”-cultuur.’
Dat maakt het vak op den duur ook minder aantrekkelijk voor talentvolle jonge mensen, denkt Neefjes.
‘Natuurlijk, als het een vak wordt van puur uitvoeren, dan kun je weinig eigen denkvermogen inbrengen. Strategische en creatief slimme mensen zullen dan een ander vak kiezen, waar ze hun ei wel kwijt kunnen.’
In Adformatie van vandaag staat een interview met Simon Neefjes over de bekroning van TBWA\Neboko tot Bureau van het Jaar bij de San.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!