Vandaag brengt de krant het als groot nieuws op de voorpagina: 'de brede maatschappelijke discussie over het eredivisievoetbal bij Talpa heeft succes gehad', juicht het ochtendblad.
'Met ingang van het nieuwe seizoen, dat volgend weekeinde begint, zet de zender van John de Mol het mes in de analyses van de wedstrijden. Ook wordt 'gestreefd' naar kortere reclameblokken.'
Talpa wil daarmee twee belangrijke klachten wegnemen: te veel gepraat en reclame.
'Je moet luisteren naar wat er leeft', zegt Wilfred Genee, presentator van De Wedstrijden en hoofd sport van Talpa tegen de krant. 'Als kijkers ontevreden zijn, proberen we daar wat aan te doen.'
De uitzending van het eredivisievoetbal op zaterdagavond blijft voortaan helemaal verschoond van analyses van deskundigen.
In de belangrijkste uitzending, die van zondagavond zeven uur, wordt nog maar één wedstrijd besproken, door de analisten Ruud Gullit en Jan Mulder, die daarvoor een minuut of drie hebben. In een nieuw programma later op de zondagavond komen ze uitgebreider aan het woord.
De veranderingen zijn mogelijk doordat de Eredivisie CV, die namens de clubs over de uitzendrechten gaat, de eis heeft laten vallen dat een samenvatting maximaal twaalf minuten mag duren.
'Als je op zondag anderhalf uur moet vullen met vier wedstrijden van twaalf minuten, dan móet er wel gepraat worden', aldus Genee.
De uitzending van zondagavond wordt nog wel drie keer onderbroken door reclame, maar Talpa 'streeft ernaar' die kort te houden.
Aan een andere grote ergernis van kijkers - de volgorde van de wedstrijden, waarbij één van de toppers pas aan het eind van de uitzending te zien is - verandert Talpa overigens niets.
Op maandag had de Volkskrant ook al op de voorpagina Talpa-nieuws. Opmerkelijk die Talpa-aandacht...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!