Ajax komt weer met een marketingactie die schittert door eenvoud. Het is een rotjaar geweest voor de Ajax-fans omdat ze niet naar het stadion konden. Om die reden draagt Ajax het kampioenschap aan hen op. ‘Deze schaal is voor jullie.’ (Bijbehorende hashtag: #XXXvoorjullie.)
Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax zegt in een toelichting: ‘Dat hebben we heel letterlijk gemaakt. We hebben namelijk de kampioensschaal omgesmolten en daar 42 duizend kampioensterren van gemaakt. Deze hebben we allemaal opgestuurd naar onze seizoenkaarthouders. Ofwel naar de hele Ajax familie.’
Daarmee ontvangen alle fans een ster als aandenken voor het kampioensseizoen 2020-2021, waar een deel van de echte schaal in zit. Zij het een heel klein deel. Geelen: ‘We doen het immers met z’n allen.’ De marketeers van Ajax zouden zichzelf niet zijn als ze daar niet een pakkende video bij zouden maken. Daarin zien we Marc Overmars op de tonen van een remake van ‘Amsterdam’ van Maggie McNeal, de schaal omsmelten en met een koffer vol sterretjes door de stad lopen.
42.390 sterren
De ster, die natuurlijk is geïnspireerd op de sterren op het shirt van Ajax en die symbool voor de kampioenschappen van Ajax, is gemaakt van tin. Om 42.390 sterren te fabriceren, was zo’n 146 kilo tin nodig. 2575 gram daarvan is afkomstig van de kampioensschaal, die op een temperatuur van 300 graden werd gesmolten. Elke tinnen kampioensster bevat 0,06 gram van de schaal.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!