door Jeroen de Bakker
Elk jaar verschijnt het Internet Trends Report van Mary Meeker van Kleiner Perkins Caufield & Byers. Dik tweehonderd sheets met alle ontwikkelingen die te maken hebben met de technologisering van de wereld. Het is een zinvolle, zij het tijdrovende klus om te bestuderen. Vandaar een korte recap met wat mij meer dan gemiddeld is opgevallen.
Een groot gedeelte van het rapport gaat (dit jaar voor het eerst) over auto’s. Of eigenlijk over het internet op wielen. Vooral de Amerikanen lopen voor met Tesla, Google en Uber, maar ook GM en Ford. Wellicht winnen de Amerikanen de komende jaren met innovaties wereldwijd wat marktaandeel terug. In zestig jaar verloren ze namelijk meer dan de helft van de totale markt.
Alibaba, Tencent en Baidu beheersen de Chinese markt. Ze zijn net zo dominant als Google en Facebook in de Westerse wereld. Bij onze Oosterse vrienden gaat sinds twee jaar meer geld naar online dan naar televisie. Ook daar zijn messaging-apps razend populair. Deze diensten bevatten inmiddelsal bank services, hotel-boek applicaties en interactieve e-commerce omgevingen.
Jongeren communiceren met beeld. Het liefst via Instagram en Snapchat. Deze laatste dienst zorgt ervoor dat het staande formaat van beeld steeds populairder wordt. Liggend filmen en fotograferen is echt voor laggards. Ook voice ontwikkelt zich door. Al 5% van de Amazon klanten bestelt producten bij deze retailer door tegen de Amazon Echo te praten. Om deze technologie echt te zien doorgroeien zijn twee zaken belangrijk: accuratesse en reactietijd. Wordt vervolgd.
Alles draait om data. Adverteerders en mediabedrijven zijn bezig met ‘hyper targeted marketing’ en ‘micro driven engagement & satisfaction’. Uiteraard zijn privacy en beveiliging belangrijke dossiers. Interessant is dat pas (of al) 12% van alle omzet in Amerika e-commerce is. Uiteraard kunnen de oude retailers niet om online heen. Maar er is ook een andere beweging. Digitale retailers openen fysieke shops. Maar dan uiteraard wel data geoptimaliseerde winkels.
Dit stukje verscheen eerder op de persoonlijke weblog van Jeroen de Bakker.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!