Spotify bereikt meer (betalende) gebruikers ondanks controverse

Oproepen om Spotify te boycotten vanwege de podcasts van Joe Rogan, hebben niet gewerkt. Het aantal abonnees is juist flink gestegen.

Spotify zag het aantal gebruikers in de afgelopen drie maanden stijgen naar 422 miljoen. Dat betekent een stijging van negentien procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. Het aantal betalende abonnees is ook gestegen, naar totaal 182 miljoen. Vijftien procent meer in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2021, en dat is opvallend. De muziekstreamingsdienst verloor namelijk 1,5 miljoen Russische abonnees omdat het zich in maart terugtrok uit Rusland.

Bovendien was Spotify de afgelopen maanden regelmatig negatief in het nieuws vanwege de controversiële podcastster Joe Rogan. Door uitspraken in zijn podcasts vertrok een handvol bekende artiesten, waaronder Neil Young, van Spotify en startte er op sociale media een oproep om Spotify te boycotten. Hoeveel abonnees daadwerkelijk hebben opgezegd is onduidelijk, maar feit is dat Spotify er de afgelopen maanden miljoenen abonnees bij heeft gekregen. 

Ook Joe Rogan verwelkomt meer abonnees

Spotify heeft een exclusieve samenwerking met Rogan, volgens velen de meest invloedrijke podcaster ter wereld. Na ophef over uitspraken van Rogan, gaf de ceo van Spotify aan achter de vrijheid van meningsuiting te staan. Rogan zelf zegt dat de controverse rondom zijn podcast tot meer abonnees geleid heeft. Hij spreekt van een stijging van twee miljoen abonnees en noemt dat crazy en interesting

Spotify verdient meer aan abonnees

Uit de financiële cijfers van Spotify valt op te maken dat de omzet boven verwachting gestegen is. Namelijk met 24 procent op jaarbasis tot 2,6 miljard euro. Het leeuwendeel van de omzet haalt Spotify uit abonnementen van betalende gebruikers, de rest uit de verkoop van reclames. Luisteraars met een gratis abonnement krijgen die reclames te horen. Betalende gebruikers zijn voor Spotify dus veel belangrijker. Het bedrijf verdient ook steeds meer aan zijn betalende gebruikers. De opbrengst per gebruiker is met zes procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021, tot gemiddeld 4,38 euro.

Spotify sloot onlangs een samenwerking met voetbalclub FC Barcelona. Met deze meerjarige deal zou zo'n 280 miljoen euro gemoeid zijn. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie