Tijdens de 148e editie Wimbledon lanceerden de sponsors van het tennistoernooi verschillende digitale campagnes.
Official Suppliers
Wimbledon hanteert strenge regels rondom sponsoring. Zo heeft het toernooi maar 12 sponsors, of in Wimbledon-taal 'Official Suppliers' en omsingelt het de tennissers niet met reclameborden. Daarom zoeken sponsors andere mogelijkheden. Zo biedt Evian dit jaar courtside zicht op het toernooi met #watchwimbledon inclusief interviews met een aantal bekende bezoekers. Robinsons ontwikkelde een online zoektocht die kinderen en hun ouders 'mee laat doen' met het toernooi en Stella Artois gebruikt Google Cardboard voor een virtual reality app. Met #feelwimbledon maakt Jaguars het mogelijk voor publiek om de emoties van het toernooi mee te krijgen.
Social media
IBM werkt als techniekpartner achter de schermen om alle statistieken te verzamelen. Daarmee wil het real time content creëren dat een verhaal vertelt over het toernooi. Een ‘social command centre’ maakt het mogelijk voor Wimbledon om te zien welke onderwerpen of spelers trending zijn op bijvoorbeeld Twitter zodat ze op basis hiervan nieuwsartikelen of social media posts kunnen creëren. Wimbledon zet ook steeds meer social media in, inclusief Facebook, Instagram en Snapchat.
Victory is sweet…Novak repeats his tradition of plucking and chewing a blade of #Wimbledon grass. pic.twitter.com/TwQN6AOToo
— Wimbledon (@Wimbledon) 13 juli 2015
Merkrelaties
Wimbledon staat bekend om zijn lange merkrelaties. De samenwerking met Slazenger staat al 110 jaar, Robinsons is al 75 jaar sponsor en de link met Rolex als officiële klok is 30 jaar oud.
Bron: Marketingmagazine/Marketingweek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!