De Olympische Spelen in Sotsji zijn al voor aanvang een pr-ramp voor Coca-Cola en McDonald’s. Coca-Cola heeft zijn speciale actiewebsite moeten sluiten waarop gebruikers hun naam of bericht op een virtueel Cola-blikjes konden invoeren om die met vrienden en volgers op sociale netwerken te delen. Als gebruikers het woord 'gay' invoerden kregen ze de melding: 'Oeps. Laten we doen alsof je dit niet hebt getypt. ' Het woord 'straight' op de blikjes werd wel gewoon geaccepteerd. Zie ook het eerdere artikel van Huib Koeleman.
Enjoy Coke as long as you're not gay
Het frisdrankmerk heeft hier excuses voor aangeboden en de site gesloten. Dat lijkt echter niet voldoende, want er wordt Coca-Cola meer verweten. Ook de aanwezigheid van het logo op de uniformen van de Olympische bewakers oogst veel kritiek nu de eerste verhalen en beelden verschijnen waarin ze homoactivisten oppakken die zwaaien met de regenboogvlag. Een historische commercial van Coca-Cola kreeg een eigen bewerking en ging viral.
#CheersToSochi Coca-Cola ad for #LGBT Russians
Ook McDonald’s zal zich achteraf nog wel afvragen of het zo’n slim idee was ‘social’ te gaan in Sotsji. Wie de op Twitter de hashtag #cheerstosochi gebruikte kon een persoonlijk bericht sturen naar zijn favoriete team of sporter. McDonald’s zorgde ervoor dat de berichten werden getoond in het Olympische dorp.
Dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren, want #cheerstosochi van McDonald’s is volledig overgenomen door homoactivisten. Een lange lijst aan verwijten tegenover de Olympische sponsor verschijnen er, en allang niet meer over McDonald’s alleen. Onbedoeld is de hashtag uitgegroeid tot de plaats om kritiek te leveren op de sponsors van de Olympische Spelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!