Premium

Sonos niet bang voor merkafbreuk door co-creatie met Ikea

Premiummerk Sonos gaat een vergaande samenwerking met ‘for the many-Ikea’ aan. Win-winsituatie?

Symfonisk tafellamp-speakers en boekenplank-speakers (alleen nog in zwart of wit)
Ikea en Sonos

Vanaf augustus zetten woonwarenhuis Ikea en hifi-merk Sonos in gezamenlijkheid twee producten in de markt: een tafellamp-speaker (179 euro) en een boekenplank-speaker (99,95 euro) met wifi, onder de naam Symfonisk. Volgens de samenwerkende partijen zijn dat nog maar de eerste twee bewijzen van de samenwerking. Die noemen zij namelijk ‘uniek en vergaand’. De langjarige samenwerking moet leiden tot meer loten aan de Symfonisk-stam.

Boekenplankspeaker
Boekenplankspeaker Ikea en Sonos

Niet echt premium

De samenwerking lijkt alleszins logisch, misschien zelfs wel een in de categorie ‘waarom nu pas?’ Het merkplatform – als we dat zo mogen noemen – combineert immers de expertise op het gebied van woninginrichting en design van Ikea met de expertise op het gebied van geluid van Sonos. Tegelijkertijd is Sonos een premiummerk dat hard gebouwd heeft aan een hoge positionering met brandstores, mooie websites, en producten met een high end design, terwijl Ikea een brede doelgroep bedient met veelal toegankelijke producten op een bereikbaar prijspunt. Niet echt premium.

Tafellamp-speaker
Tafellamp-speaker Ikea en Sonos

Alleen maar kansen

Toch is Cynthia van der Moolen, senior pr-manager Benelux bij Sonos, niet bang voor merkafbreuk ten gevolge van dat positioneringsverschil. ‘Het biedt alleen maar kansen voor Sonos. Het interessante aan de samenwerking is dat het producten oplevert waar Sonos zelf nooit mee had kunnen komen. Sonos de technische kant, en Ikea het designverhaal. Wat niet iedereen van Sonos weet, is dat het systeem een belangrijke rol speelt en daar zit een heel groot stuk software achter. Dat staat al, voor Ikea is dat een mooi platform om op in te kunnen stappen. Los daarvan blijven wij ook altijd bouwen aan onze eigen productontwikkeling.’

IKEA - SYMFONISK

Onderdeel van het systeem

Verder noemt Van der Moolen nog dat het prijspunt van Sonos-speakers door veel consumenten hoog gevonden wordt (range van 179 tot 799 euro). ‘Dat is voor Sonos een ontzettend mooie kans. We willen de wereld inspireren om beter te luisteren. Ikea maakt het voor ons mogelijk om een veel breder publiek aan te spreken.’ De speaker van Sonos en de ‘samenwerkingsspeaker’ Symfonisk kunnen met elkaar ‘praten’. Speakers van de één kunnen dus te allen tijde worden verrijkt met speakers van de ander. Van der Moolen: ‘Ze komen bij ons ook allemaal in de Sonos-app, dus onderdeel van het systeem, ik denk dat dat voor Sonos in de toekomst ook veel voordelen oplevert.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie