Nieuwemediaspecialist sinds 1997 en in 2009 oprichter van het hybride pr-bureau Coopr in Rotterdam. Een bureau dat volgens Govaart de spelregels in de pr-branche verandert. In 2011 won Coopr een Euroblog Social Media Award 2011 en werd het genomineerd voor een European Excellence Award in de categorie 'Best New Agency of the Year'. Op Twitter heeft @josgovaart zo'n 5.600 volgers.
Wat is de kern van je tweets en posts online. Wat is het belangrijkste dat je je volgers wilt meegeven?
'Bij Coopr hanteren we vanaf dag één al de strategie "Geven - delen en ontvangen". En ook echt in die volgorde. Dat betekent dat we onze kennis op het gebied van social-pr delen, maar ook cases en interviews. Dat beperkt zich niet tot online maar ook tot de events die we organiseren en de bijdrage die we leveren aan de verbetering van het communicatieonderwijs. De drijvende kracht achter dit alles is ons blog waar op dit moment 1.158 blogs op zijn verschenen. Dat samen zorgt dat we een bureau zijn waarover gesproken wordt en dat erg toffe klanten aan zich heeft weten te binden. Mijn twittergedrag is allesbehalve puur zakelijk. Ik maak over het algemeen wel "contact" met mensen die in het vak zitten, maar ik ben zeker geen machine die linkjes naar vakinfo uitspuugt. En op zondagmiddag 14.30 is het beter dat je me gewoon een uurtje of twee blockt.'
Van welke van jouw lessen kunnen communicatiemensen echt iets leren?
'Ik denk dat we door ons gedrag op sociale media wel bijdragen aan een ander geluid in de pr-branche. De pr-man en -vrouw stond vroeger altijd op de achtergrond, die rol past nog steeds overigens, maar zo nu en dan is het ook wijs als je zelf onderdeel uitmaakt van het online spel. Als je zelf als persoon de dynamiek nooit gevoeld hebt, dan is het lastig adviseren.'
Welke social pr-goeroe’ volg je zelf en waarom?
'Ik wil er drie noemen, allen Amerikanen. Ten eerste Chirstopher Penn van Shift Communications, @cspenn. Hij schrijft vrijwel dagelijks reteslimme blogs op de blog van een bureau dat een groot voorbeeld voor me is: Shift Communications. Ten tweede @ginidietrich. Zij is van een van mijn favoriete blogs Spin Sucks. Ze heeft verstand van zaken en schrijft met zeer veel humor. En ten slotte misschien wel de allerslimste die ik volg: Mitch Joel: Misschien niet eens een typische social PR-man. Maar voor iedereen die in de marketingcommunicatie zit iemand die je echt móet volgen. Slimmer worden ze niet, dan @mitchjoel en met zijn blog.