En nu roept Volkswagen je terug voor het sleepoog. Het sleepoog!
Je herinnert je misschien nog die 'Terugroepactie' van Volkswagen in 2007 voor de Golf Type I, de oer-Golf uit 1974. VW-importeur Pon waarschuwde in een advertentie in de dagbladen eigenaren van het Golfje met bouwjaar 1974 dat het sluitingsmechanisme van het handschoenenkastje slijtage kan vertonen. En dat je ermee terug moest naar de dealer, waar ze dan het mechanisme kosteloos konden vervangen.
Voor de zekerheid.
Het is een klassieker. Ouderwets goeie advertentie van DDB Amsterdam, daar bedacht door Joris Kuijpers en Dylan de Backer. De advertentie won de toen nog bestaande Dagbladgoud/Vakgoud-prijs (van het toen nog bestaande Cebuco) voor de beste dagbladadvertentie van 2007, twee ADCN-Lampen en een Gouden Leeuw in Cannes (ja dat bestond toen ook nog). En wat meer is: een golf gratis publiciteit overspoelde Volkswagen.
Nu zag ik een nieuwe terugroepactie van Volkswagen, voor het sleepoog in het gereedschapssetje van een Volkswagen Polo. Dat sleepoog is misschien verkeerd gelast, en dat kan dan misschien breken tijdens het afslepen. Het sleepoog moet dus direct worden vervangen door de Volkswagen-dealer. 'Er zijn voor u, vanzelfsprekend, geen kosten aan verbonden.'
Haha. Het sleepoog! En briljante droge copy weer.
Echt een vondst van de eerste orde weer. De actie, nu niet via de dagbladen aangekondigd maar per brief aan Volkswagen-bezitters, is nog niet breed opgepikt door de media maar ik zou zeggen: dat wordt een warm bad voor Volkswagen, zoveel sympathie als deze actie gaat oproepen. Kunnen ze wel gebruiken na dieselschandaal, sjoemelschikkingen, coronacrisis en ingezakte verkoop.
En DDB Amsterdam, nu DDB Unlimited geheten, kan wel weer een Lamp of een Leeuw voor Volkswagen gebruiken. Op dat front is het immers al heel lang erg stil.
---
Erwin Wijman publiceerde onlangs het boek Never waste a good crisis.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!