Dat zegt Nigel Vaz, de vicepresident en managing director Europa van SapientNitro, in een interview met Adformatie. ‘Telkens als zo’n reclameholding een digitaal bureau overneemt, gebeurt hetzelfde: de beste mensen lopen weg. De cultuurverschillen zijn te groot.’
Met zevenduizend werknemers en vestigingen in 31 landen is SapientNitro het grootste digitale bureau ter wereld. In het interview laat Vaz zich kritisch uit over eerdere overnames door bureaunetwerken, zoals Razorfish en Digitas door Publicis. Ook van recente overnames zoals AKQA door WPP en LBi door Publicis heeft de topman van SapientNitro, dat vorig jaar door Campaign werd uitgeroepen tot Digital Agency of the Year, geen hoge verwachtingen.
Het probleem is volgens hem dat reclameholdings wel geïnteresseerd zijn in de omzet die digitale bureaus binnenbrengen, maar dat ze ‘digital’ niet op hetzelfde niveau te waarderen ‘Wat je dan ziet gebeuren, is dat digital achteraf wordt toegevoegd. Digital is geen geïntegreerd onderdeel. Onze oriëntatie is totaal anders. Wij hebben een achtergrond in digital. Maar we beseffen dat het niet volstaat om alleen in de digitale ruimte te leven.’
Vaz ziet dan ook geen enkele aanleiding om aansluiting te zoeken bij een van de bureaunetwerken. ‘Wij zijn groot van ons zelf, zeer winstgevend en hebben genoeg kapitaal voor investeringen. We geloven niet dat een eigenaar ons enig voordeel oplevert ‘
In het nummer van Adformatie dat morgen verschijnt (week 7) gaat Vaz verder onder meer in op de ontwikkeling van 'story telling' naar 'story yelling' die volgens hem heeft plaatsgevonden in marketing en reclame, en de noodzaak om merken te laten leven, zowel online- als in de offlinewereld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!