Ruzie met Unilever: Tesco stopt met verkoop van Marmite

FMCG-reus verhoogt de prijzen door zwakke Britse pond.

Tesco is gestopt met de online verkoop van tientallen bekende merken. Denk aan Marmite, Hellmann’s, Dove, Persil en Ben & Jerry’s. Reden is een ruzie met zijn belangrijkste leverancier; Unilever.

Unilever wil een stijging van de grondstofkosten doorberekenen aan de retailer, en dusaan consumenten. Door de zwakke Britse pond wordt dat een fikse stijging. De pond zakte met 16 procent ten opzichte van de euro, sinds de Britten voor een Brexit stemden.

De producten worden nog wel in de winkels verkocht maar ook daar raken de schappen langzaam leeg.

Botsing door Brexit
Retailers weigeren doorgaans prijsstijgingen door te berekenen aan consumenten. Maar de Brexit is een ander verhaal. Experts vroegen zich al af wanneer het tot een eerste botsing zou komen tussen een retailer en een toeleverancier. Dat is nu dus een feit.

Saillant detail is dat Tesco’s baas, Dave Lewis, lange tijd bij Unilever heeft gewerkt en zelfs als opvolger werd beschouwd van Paul Polman.

Er wordt gefluisterd dat de zwakke pond een rookgordijn is van Unilever om prijzen te verhogen, aangezien veel van de bovengenoemde producten gewoon in Groot-Brittannië worden gemaakt.

Unilever weigert een reactie te geven, Tesco zegt te verwachten dat de ruzie snel wordt bijgelegd. De relatie tussen de twee is dan ook te belangrijk om dit lang voort te laten duren. Bovendien verkopen andere supermarkten de producten ook gewoon door.

Bron: BBC

Beeld: Commons Wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie