The rules are…. there are no rules!

Vodafone, Rabobank en TNT zoeken andere bureaurelaties en Fred Moolhuijsen ziet dat als een voorbode van meer grote veranderingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Fred Moolhuijsen

Markten zijn altijd in beweging en in dynamische tijden onderhevig aan fundamentele veranderingen.

De klant van gisteren is niet de klant van vandaag en al zeker niet die van morgen.

Dit gaat ook op voor de bureauwereld. De recente aankondigingen van Vodafone, Rabobank en TNT zijn daar een voorbode van.

Drie grote opdrachtgevers, elk worstelend met de grote veranderingen in hun eigen business domein. En dat heeft consequenties.

Men kijkt mede daarom ook fundamenteel naar het op een andere wijze van organiseren van de commerciële slagkracht. De bureaurelaties zijn daar onderdeel van. En dus staat alles ter discussie. Dat mag en dat moet bij een herijking. Kiest de ene opdrachtgever straks voor een los samenwerkingsmodel waar bij de regie rol volledig bij de opdrachtgever ligt (Vodafone), kiest de ander (TNT) voor een volledig outsourcing model waarbij het mandaat, het vertrouwen en de core expertise volledig bij het bureau liggen. Rabobank zal wellicht een variant op het eerste model  gaan kiezen. Maar dat het ook weer traditioneel kan bewijst Wehkamp. Van zelfverzorger naar een relatie met een groot bureau. Kortom alles is mogelijk. Er is no rule of thumb!

Het is wel zaak dat de bureauwereld adequaat op deze ontwikkelingen anticipeert. En dat gebeurt ook ten dele. Denk aan een Joe Public. Niet zonder reden opgericht. Of mediabureaus die topcreatieven aan boord nemen. En creatieve cellen die direct voor de klant werken. Of bureaus met strong believe in een vaste kern en een grote flexibele schil. Allemaal voorbeelden van beslissingen die door reclame ondernemers zijn en worden genomen.

Wat blijft? De vraag naar onderscheidend vermogen. Concepten die het verschil maken. En die behouden hun prijs. Let maar op. Dit spel gaat niet over kostenreductie. Dit gaat over kracht en macht. Daarmee voorsorterend op een succesvolle route voorwaarts.

De grote herschikking en herijking is eindelijk goed op weg … gelukkig maar… voor de rulebreakers!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie