Ruby Lemm en Marcel Hölscher richten communicatiebureau Big Bang op

Het bureau gebruikt muziek als bron voor de positionering van merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ruby Lemm () en Marcel Hölscher () gaan met hun nieuwe bureau, , inzetten op muzikale communicatie en gebruiken muziek voor merkpositionering. Lemm en Hölscher zeggen dat je in de Verenigde Staten kunt afstuderen in het vak ‘musical communication’: &;Er zijn zelfs congressen over de impact van muziek op emoties. In Nederland staat de discipline nog in de kinderschoenen. Daar gaan we verandering in brengen.&;
 
Ruby Lemm: &;Mensen hebben in het constant veranderend digitaal tijdperk behoefte aan de menselijke maat. Niet de klant maar de mens staat centraal. Het is tijd voor een brede visie op communicatie die alle aspecten van muziek- vanaf de oorsprong van muzieknotatie tot en met de effecten en beïnvloeding van muziek op ons gedrag meeweegt. Muzikale communicatie brengt met belangrijke inzichten vanuit muziek, psychologie én communicatie de magie terug in ons vak. Het oor krijgt de hoofdrol in communicatie in plaats van een bijrol.&;  

Bron
Big Bang zegt muziek als bron te gebruiken voor de positionering van merken. In luistersessies met klant en consument koppelt het merken aan emoties. &;We creëren de basis voor de unieke merkidentiteit: een muzikaal domein met bijbehorende visuele identiteit&;, zegt Lemm. &;Muziek is ons meest fundamentele communicatiekanaal. Het beïnvloedt direct ons denken en zelfs ons (koop)gedrag, vaak zonder dat we er ons bewust van zijn. De consument wil emotioneel geraakt worden. Muziek is daarbij de sterkste communicatievorm om mensen dieper en langduriger te raken.&;
 
Bindmiddel
Marcel Hölscher stelt dat muzikale communicatie merken niet alleen krachtiger maakt door zich scherper te profileren, maar ook gebruikt kan worden als bindmiddel om intern de sociale cohesie tussen medewerkers te versterken. &;Wij zijn nu bijvoorbeeld aan de slag voor een klant waarbij we muziek letterlijk als "Living the Brand" communicatievehikel inzetten. En voor een ander merk creëren we nieuwe kansen met muziek op alle touchpoints in de customer journey. Daarnaast onderzoeken we samen met VU Amsterdam de economische meerwaarde van muzikale communicatie voor een merk. Het begint allemaal bij heel goed luisteren, dan zijn de mogelijkheden en toepassingen letterlijk onbegrensd&;, aldus Hölscher.
 
Big Bang heeft zeven kenmerken van muzikale communicatie benoemd. Dit zijn ze: 

  • Muziek is emotie.
  • Muziek beïnvloedt direct het denken, voelen en doen. Muziek brengt de consument in stemmingen en zet aan tot koopgedrag.
  • Muziek in communicatie bepaalt de waarneming; hoe er naar beeld gekeken wordt. Congruent gebruik versterkt de visuele impact met factor 12. Blijkt uit Brits onderzoek.
  • Het muzikale geheugen blijft bij mensen langer intact dan het niet-muzikale geheugen.
  • Met een eigen muzikale identiteit verwerven merken hun ‘eigen herkenbare muzikaal domein’.
  • Muzikale communicatie geeft identiteit aan merken en aan de groepsidentiteit.
  • Muziek versterkt sociale cohesie en is daarom een krachtig intern communicatie instrument.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie