Premium

Rondvraag: Gaat het nog wat worden met Google Glass?

9 experts aan het woord.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan twee jaar geleden werd Google Glass groots gepresenteerd en inmiddels is de slimme bril ook echt te koop. Tenminste, in de VS. De Nederlandse consument moet nog steeds wachten. Marketeers zagen in eerste instantie een schitterende nieuwe marketing tool. De hoge prijs, de beperkte beschikbaarheid en geringe ondersteuning van Google, hebben het enthousiasme echter flink getemperd. 

Gaat het nog wat worden met Google Glass? MobileMarketing.nl vroeg het aan negen nline experts: 

Edward Hölsken (creatief directeur ): ‘Uiteindelijk gaat het wel wat worden met Glass. Maar zeker niet in zijn huidige vorm. Het apparaat is veel te duur, nergens te koop en echt handig is het ook niet. Het is daarnaast een extensie van je smartphone, geen standalone device, terwijl echte Apple iOS ondersteuning ontbrekt. Om een succes te worden mag Glass niet meer kosten dan een kleine tablet en moet hij in elke elektronicawinkel liggen. Ook moet het integreren met elke willekeurige bril of beeld projecteren op een contactlens. Pas dan krijg je massa en kunnen we er wat mee. Het gaat ze vast wel lukken, maar het wordt een lange adem voor Google.’

Sven Huberts (managing director ): ‘Google Glass valt voor mij in de categorie innovatie. Ik denk dat het een geweldige uitvinding is met veel toepassingsmogelijkheden voor een klein publiek, maar de gedragsverandering die de vinding vraagt is te groot om door iedereen geaccepteerd te worden. Glass kicks ass wanneer je praat over real-time context, maar werkt slecht qua interactiviteit en apps voor dagelijks gebruik. Dat wil niet zeggen dat er geen toepassingen zullen zijn voor marketeers. De kansen zijn heel duidelijk aanwezig voor retail, travel, sport, koken&;; alles waar letterlijk en figuurlijk een gereedschapsriem bij komt kijken. ‘

Gonny van der Zwaag (): ‘‘Ik ben vanaf het begin redelijk sceptisch geweest over Google Glass als marketingmiddel. Ik zie enorme potentie voor specifieke toepassingen, zoals voor piloten en chirurgen. Daar ligt een grote toekomst. Maar onder consumenten blijft de acceptatiegraad de komende tien jaar te laag. Consumenten willen onopvallende wearables die ongemerkt hun werk doen. Dit werd steeds weer bevestigd toen ik research deed voor mijn boek &;&;. Horloges en armbanden vinden mensen prima, maar een bril met duidelijk zichtbare technologie tast teveel je persoonlijke uitstraling aan.’

Humphrey Fredriksz (mobile channel experts ): ‘Zit de consument te wachten op een product dat nog niet klaar is? Google Glass is te duur voor de ‘gewone’ consument en welk probleem lost het eigenlijk op? Google Glass zoals we het vandaag kennen, zal nog geen succes of marketingtool worden. Echter, als je de strategie van Google kent (What Would Google Do?), dan weet je dat ze met het product nog in de bèta-fase zitten. Het wordt nu gevormd door de ‘early adapters’, vervolgens zal het goedkoper en steeds beter worden tot het kantelpunt over één à twee jaar. Dan is het design mooi, voegt het waarde toe binnen specifieke toepassingen en is de consument er klaar voor.’

Wilco de Bie (client service director ) ‘Google staat voor de uitdaging om de massa te overtuigen dat het apparaat niet eng is. Ook al deelt Google Glass veel elektronica en software met de smartphone, het grote verschil is: Glass draag je op je gezicht. Dit maakt de mens-computer interactie veel intiemer. Daarnaast is Google Glass niet hip, dus vraag is of het ooit maatschappelijk geaccepteerd zal worden als een consumentenproduct. Zeg nooit "nooit. Voor de zakelijk markt lijkt Glass wel toegevoegde waarde te bieden. Vooral wanneer je je handen vrij moeten hebben of wanneer je onderweg bent. Daar liggen op korte termijn de kansen.’

Minco de Boer (VP Client Services ): ‘Glass gaat geen marketing kanaal worden voor b2c. Het is te &;nerderig&;, te duur, sociaal ongemakkelijk. In enterprise omgevingen  zal de combinatie van heads-up-, handless, wireless-, voice- en touch technologie echter verbeteringen leveren op het gebied van veiligheid en efficiency. Denk ook aan politie (crowd-surveillance), scheidsrechters, onderwijzers, onderzoekers, engineers, bouwvakkers. Kortom, Google heeft de markt opgevoed, maar zal haar return niet genereren met het basismodel (advertising en hardware) maar wellicht wel met licenties voor enterprise oplossingen.’

Iskander Smit (strategy director): ‘Google is er met Glass in geslaagd om het model voor &;de wearable&;op scherp te stellen. Daaruit is duidelijk geworden dat de vormfactor van wearables en de privacybeleving sterk van invloed zijn op het succes ervan. Het operating system van Glass - Android Wear - zal samen met Apple bepalend worden voor de volgende generatie mobiele diensten. Marketing zal zich daarbij nog meer dan bij mobiel het geval was opnieuw moeten uitvinden; meer meer contextgedreven, relevant, bescheiden. Als concept is Glass zeker een blijver, maar de volgende generatie onvergelijkbaar zal zijn met die van nu.’

Ruud Caris (Co-founder ): &;Google Glass staat nog in de kinderschoenen en is alleen nog voor de &;geeky&; innovators die er flink voor willen betalen op dit moment. Ik zou Glass direct weer aanschaffen als ik er mee de winkel in kon gaan, mijn boodschappenlijstje (en aanbiedingen) kan zien en er naartoe genavigeerd wordt, allemaal direct in mijn gezichtsveld. Met dit in het achterhoofd kan Google Glass, ook marketing-technisch, zeer specifiek en dus doeltreffend ingezet worden, maar er is nog een lange weg te gaan. Of dit binnen de komende drie jaar gaat gebeuren? Ik betwijfel het...&;

Jonas Oijevaar (business developer): &;Google Glass is een zeer interessante ontwikkeling en ik zie dit &;onderzoeksproject&; meer als een tussenstap. Kijk naar projecten als Google Wave. Wave zou dé opvolger van Gmail moeten worden en e-mail compleet moeten veranderen. Ook dit is geen mainstream geworden. De consument (n de marketeer e-mailen en nog lustig op los. Maar inmiddels zijn alle functionaliteiten van Google Wave wel geïmplementeerd in Google Docs en zijn er wereldwijd vele bedrijven die Google Docs bedrijfsmatig gebruiken.
Hetzelfde zie ik gebeuren met Google Glass. De functionaliteiten die Glass biedt gaan grotendeels voor de smartwatch gebruikt worden. Google heeft met Glass laten zien dat het voor makers van content en andere mobiele toepassingen mogelijk is om terug naar de tekentafel te gaan. Denk niet standaard in menustructuren, maar denk in “kaartjes” met informatie. Stel gewoon een vraag aan je device: maak het "hyper personal”. Al deze functionaliteiten gaan de komende jaren een grote rol spelen. Of het nu is via wearables, de nieuwe generatie handheld devices of al jouw "connected home” apparaten.Kortom, Google heeft er  een grootschalig testpanel bij waarmee het veel data verzamelt over wat de Glass bezitters doen, welke functionaliteiten ze wel en niet gebruiken, hoe vaak Glass wordt gebruikt, etc. Met al deze data kan Google de functionaliteiten nog verder verbeteren en in subtielere vormen in toekomstige producten verwerken.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie