Rode Kruis presenteert nieuwe positionering en campagne

De hulporganisatie wil benadrukken dat het zich richt op het bieden van onvoorwaardelijke hulp.

Rode Kruis presenteert nieuwe positionering en campagne
XXS

Het Rode Kruis lanceert een nieuwe merkpositionering en begeleidende campagne campagne in Nederland. Vanuit de aangepaste positionering wil de hulporganisatie in Nederland benadrukken dat het zich richt op het bieden van onvoorwaardelijke hulp. Volgens het merk wordt de essentie van het Rode Kruis nu beter weergegeven. 

De nieuwe campagne moet het merk inhoudelijk laden, de vanzelfsprekendheid doorbreken en de merkkracht te vergroten. De positionering en campagne is ontwikkeld door XXS, onderdeel van Candid.

'Onzichtbaar door aanwezigheid'

Evelien Oosterveld, strategy director XXS vertelt waarom er gekozen is voor een verandering in merkpositionering: 

‘Door de rijkdom aan activiteiten in binnen- en buitenland, van hulp bij hongersnoden tot en met EHBO-cursussen heeft het merk een diffuus, wat versnipperd profiel ontwikkeld. Juist die alom aanwezigheid heeft haar onzichtbaar gemaakt. Met deze campagne willen we de relevantie en zichtbaarheid van het Rode Kruis vergroten zodat iedereen op de hoogte is van het goede werk dat het Rode Kruis doet en het de kans verhoogt dat mensen denken en doneren aan de organisatie.’

De campagne-video

Rode Kruis presenteert nieuwe positionering en campagne

Willekeur nood en locatie

Door in de campagne situaties te schetsen die iedereen kan overkomen en de willekeur van nood uit te lichten, wil het Rode Kruis de waarde ‘onvoorwaardelijke hulp voor iedereen’, koppelen aan de situaties waarin de hulporganisatie opereert: zowel in de nabijheid als op afstand.

Het rode kruis-logo moet moet de drager zijn van de campagne. XXS legt uit dat het door de focus te leggen op die zichtbaarheid in noodsituaties, het verband wil leggen tussen wat het merk doet en waar de hulporganisatie in actie komt. 

Realiteitszin benadrukken

XXS vervolgt dat bij het ontwikkelen van de campagne gebruik is gemaakt van eigen vrijwilligers in de rol als hulpverlener. ‘Dit moet de de realiteitszin van het werk van Rode Kruis benadrukken.’

De campagne wordt uitgerold op TV, radio, in print en buitenreclame. 

Lees ook: Het Rode Kruis kiest XXS Amsterdam als lead agency

Credits:

Het Rode Kruis 

Saskia Divendal 

Yorick van Asselt 

XXS Amsterdam  

Concept: Lodewijk van der Peet, Jan de Roos, Siebe Kruize. 

Account: Francis Oud  

Strategie: Evelien Oosterveld, José Evers, Piet-Hein Smit  

Agency Producer: Josien de Heul  

Design: Robert-Jan Hoesman 

DPPLR

Regie: Timo Ottevanger

DOP: Stef Kwinten

Producer: Nienke Bliek 

AC: Max Franken 

Color Grading: Ruben Labree

Editor: Ruben Labree, Laura Brouwer

Sound design & mixage: KlevR 

Voice over & radio: AMP

Voice-over: Sacha de Boer

Muziek: Arend Bruijn 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie