Bij de jongens van ReSnap ontstaat in 2012 het idee om iets te doen met de almaar groeiende berg persoonlijke informatie online. Luc Hendriks, Joachim den Hertog, Thomas Beguin en Erik-Jan Schreurs bedachten ReSnap vanuit de gedachte: ‘iedereen moet zijn mooiste herinneringen binnen een minuut in fysieke producten kunnen herbeleven’. Thomas: ‘We constateerden dat er in de toekomst alleen maar meer social media-gegevens bijkomen. En we vonden de wachttijd voor een onlinefotoboek niet meer van deze tijd. Het moet sneller.’
Mag dat zomaar?
Thomas: ‘We loggen in op de API’s van social media. Dus als je een ReSnap-boek gaat maken, geef je ons toestemming om je social media-foto’s te bekijken. Alleen daar gebruiken we het voor. Ons systeem trekt binnen een paar seconden alle informatie uit verschillende social media-accounts, en analyseert en rangschikt het’. Maar mag dat zomaar? Thomas: ‘Je kunt het vergelijken met Candycrush. Dat geef je ook toestemming om je vriendenlijst, berichten et cetera te bekijken. Alleen – bij hen weet je niet wat ze ermee doen. Wij maken er alleen een fotoboek van.’
Hyves-afscheidboek
Deels uit de koker van ReSnap komt het Hyves-afscheidsboek. Gebruikers konden al hun oude foto’s verzamelen voordat het social media-netwerk uit de lucht ging. Thomas: ‘In de laatste twee weken hadden we 180.000 unieke bezoekers op onze site. Een vliegende start en aanleiding om het oude systeem in de prullenbak te gooien.’ Vanaf vandaag heeft ReSnap een nieuwe website met een nieuw systeem.
Verdienen met big data
‘Voorheen diende social media alleen als input, maar nu kun je aan de voorkant iedere databron koppelen’, licht Thomas de verandering toe. Ongewijzigd is de ‘fotoboek in één minuut-gedachte. ‘Je kunt nu dus ook vanuit andere locaties dan social media werken, bijvoorbeeld met foto’s uit een dropbox of op je eigen desktop. ‘In het nieuwe systeem kun je zelf foto’s verwijderen die er echt niet in mogen, maar langer dan een kwartier ben je aan een ReSnap-boek onmogelijk kwijt.’
Uniek en persoonlijk
Mensen hechten aan unieke en gepersonaliseerde producten en keren zich af van massaprint. De voortschrijdende digitalisering biedt tal van specifieke mogelijkheden. Content ligt voor het oprapen en wordt alleen maar meer. Het zijn de pijlers die maken dat ReSnap een kansrijk concept is.
ReSnap ziet B2C als de perfecte etalage om ook B2B te bedienen. Thomas: ‘Om stabiel en hard te groeien heeft ReSnap wel de stabiele consumentenonderstroom nodig. Ons toekomstplan is via grote bedrijven marktleider te worden in de 1 minuut-fotoboekenmarkt. Uiteindelijk willen we bereiken dat je ons duizend foto’s geeft en dat wij zeggen welke vijftig jouw favoriet zijn. Momenteel zijn we daarvoor zelflerende software aan het ontwikkelen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!