Deze week is Yvonne Prins, Co-Leader/Managing Partner UM Nederland, VIA-bestuurslid en komende week spreker bij Koffiedik Kijken, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Yvonne over haar week: 'Ik ben een sucker voor mooie merken, mooie (merk)concepten en mensen die merken kunnen bouwen; merken in beweging krijgen en echt bij mij binnen kunnen laten komen. Deze liefde gaat al best wat jaren terug. Ik weet nog precies wanneer het was dat ik voor het eerst verliefd werd. Ik was een 12-jarig meisje en het was liefde op het eerste gezicht: Nike Jordans, witte met die aquablauwe swoosh ;-)
Het was voor mij snel duidelijk welk pad ik ging bewandelen in het leven. Iets met merken en communicatie en dat is gelukt. Ik heb het vak mogen leren bij KPN en het mooie merk Hi (RIP) en ik heb het geluk gehad dat ik met hele goede en bijzondere mensen heb mogen werken. Mensen die mij het vak hebben bijgebracht zoals Mark Muller, Marc van Eck en Marc Oosterhout.
Mijn passie voor het vak en merken gaat best ver en ik krijg daarom ook wel eens terug uit mijn omgeving dat ik last heb van merk-ADHD. Maar ach, er zijn slechtere gewoontes toch?
Ondanks dat we in deze corona-tijd, de serendipity van het (werkende) leven ontzettend missen, zijn er voor mij toch nog voldoende merken, concepten en random dingen die mij weten te raken en inspireren.’
Hier haar 5 pic(k)s:
1. No Rules Rules: 'Briljante eikels, sommige bedrijven accepteren ze, wij niet'
'Afgelopen december mocht ik vanuit De Coalitie Beeldvorming in de Media een presentatie bijwonen van Jasmijn Touw van Netflix Nederland. Ik stond meteen aan, wat een super-inspirerend verhaal. Terwijl ik zat te luisteren heb ik meteen het boek 'No Rules Rules' besteld, geschreven door Netflix-CEO Reed Hastings over de Netflix-cultuur en zijn sleutel tot succes.
Het boek laat zien hoe Netflix van een dvd-service transformeerde in een online streamingdienst en een van de meest onorthodoxe, creatieve en succesvolle techbedrijven in Silicon Valley werd.
Wat mij zo boeide, was het stuk over de revolutionaire bedrijfscultuur van Netflix. Er is gebroken met gangbare geschreven én ongeschreven managementregels. Zo is hard werken bij Netflix niet het belangrijkste en gaat het niet om het tevreden houden van je baas, maar staat radicale openheid juist centraal. Maar ook hoe zij omgaan met diversiteit & inclusiviteit en hoe zij dit heel hard en ook heel consequent toepassen in hun cultuur, maar ook in hun product(ontwikkeling). Ook zij geven aan dat Black Lives Matter bij hen voor extra urgentie heeft gezorgd. Oh ja, en eikels, hoe briljant ook, accepteren ze niet.
De cultuur van Netflix staat overigens gewoon heel transparant en uitgebreid online.'
2. 'Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat ik ook ooit een mooi bankje wil'
'Ik hou heel erg van reizen en ga ook regelmatig (toen het nog mocht) naar Canada en de US. Wat ik daar heel mooi vind en wat mij inspireert, is dat je daar het concept Memorial Benches hebt. Het is eigenlijk heel simpel: een bankje dat een persoon herdenkt die is overleden. Deze bank staat op een mooie plek, die bijzonder is voor de overleden persoon of voor de nabestaande(n). Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat ik ook ooit een mooi bankje wil ergens in Den Haag ;-) Maar dat mag nog wel een tijdje duren.
Op dit moment wordt dit in Nederland vooral nog gedaan door bedrijven, wat waarschijnlijk komt doordat het nog relatief onbekend is. Vrij recent kwam ik erachter dat je in het Vondelpark in Amsterdam ook een bankje kunt adopteren. Afgelopen september hebben wij door een verschrikkelijk ongeluk afscheid moeten nemen van een talentvolle vakgenoot, Tessie Pessers. Ik zag toevallig dat haar dierbaren een bankje voor haar hebben geadopteerd in het Vondelpark. Zo houden zij haar op een hele mooie manier dichtbij.'
3. Pure hapiness op het WC
'Je ziet het steeds vaker, merken waar je een abonnement voor kunt afsluiten. Zo is afgelopen week het online kinderbrillenmerk Jr & Jr geïntroduceerd, waar je als kind met een abonnement altijd verzekerd van een hippe coole bril. Helaas hoor ik niet meer bij deze doelgroep.
Maar natuurlijk ben ik een sucker voor alle andere varianten en kom ik om in de abonnementen van mooie merken 🙂. Zo ben ik met 300 geleverde boxen één de langstzittende klanten van HelloFresh en laat ik - voor mij persoonlijk samengestelde -supplementen maandelijks bezorgen in losse dagzakjes, met mijn naam erop en dat vind ik natuurlijk geweldig.
Maar mijn echte favoriet van dit moment is The Good Roll, pure hapiness op je WC. WC-rollen met een purpose. Nieuw en uniek toiletpapier. Gemaakt van 100% gerecycled papier. Met als missie: veilige en schone toiletten voor iedereen! De initiatiefnemers gebruiken 50% van hun nettowinst voor de bouw van toiletten in diverse landen in Afrika. I love it. En omdat het zo leuk is, heb ik naast een abonnement op WC-rollen vorige week ook een abonnement op hun keukenrollen afgesloten ;- )'
4. Mooie boodschappen
'Street art is een andere passie van mij. Ik word daar heel vrolijk van, helemaal als er een concept of een sturende gedachte achter zit. Het maakt niet uit in welke stad ik ben, ik ben altijd op zoek naar een nieuwe gem en die zijn er als je maar goed kijkt.
Twee van mijn favorieten op dit moment in Nederland zijn Bortusk Leer en Streetart Frankey. Bortusk Leer leukt de stad - helemaal in deze tijd - op met zijn monsters. Met teksten als ‘Stay Positive’ en ‘Smile’, een goede dosis humor en veel vrolijkheid, maken ze je blij. Bortusks intentie is vooral om mensen te laten lachen.
Dat geldt ook voor Streetart Frankey, mijn tweede favoriet, die woont en werkt in Amsterdam en bekend staat om zijn subtiele street art. Hij gebruikt standaard elementen uit het straatbeeld (een buisje of een rooster op de muur of straat) en maakt daar een kunstwerk van. Elke week worden zijn nieuwste werk uitgelicht in Het Parool. Hij wil echt een mooie boodschap aan de stad geven, zoals met het beeldje van wijlen Burgemeester Eberhard van der Laan die 'tevreden' waakt over de stad vanaf Paradiso.
Vorige week heeft Frankey nog het nieuws gehaald als 'schaatser' op de Keizersgracht.'
5. 'New York heeft voor mij altijd iets nieuws'
'En dan mijn laatste pick, die eigenlijk niet zo random is, maar zeker niet mag ontbreken in dit rijtje. Mijn grote inspiratiebron, die bruist en waar ik altijd weer vol energie en met nieuwe ideeën vandaan kom. Helaas is het alweer een jaar geleden dat ik er voor het laatst geweest ben en wat hoop ik ontzettend dat we elkaar dit jaar weer kunnen ontmoeten. Stiekem boek ik regelmatig een leuk hotelletje via Booking.com om die vervolgens een paar weken later helaas weer te annuleren. Deze voorpret alleen, geeft mij al een energy boost ;-) Op dit moment moet ik het dus doen met inspirerende Instagram accounts over the city that never sleeps zoals @nycityworld, @nybucketlist en @fomofeed.
New York heeft voor mij altijd iets nieuws. Nieuwe retailconcepten, food chains, street art of gewoon weer een nieuw buurtje dat hot & hip is!
Hier tot slot een random rijtje met wat persoonlijke NYC-favorieten:
- @thebagelstore met the Original Rainbow Bagel (zie 2e beeld hieronder rechts)
- Beauty store @glossier
- Sweat brand @lululemon
- Healthy food merk @sweetgreen.'
Naschrift:
Onderstaande foto komt uit de serie Postcards from NYC van de Nederlandse fotograaf Richard Koek, die in New York woont en werkt. 'Het is ontstaan om NYC naar je toe te brengen, nu je NYC niet kan bezoeken.' Vanaf 5 dollar kan iedereen zich abonneren op het project en 'krijg je iedere maand een piece from the city that never sleeps'.
Volgende week is Aschwin de Bruijn, managing director Magna Global (dat de inkoopbelangen behartigt van de IPG Mediabrands-bureaus UM, Initiative, Thrive, Reprise en Yune), curator van #RPOTDFAW.