Deze week was Mariëlle Rooswinkel, CMO detacheerder Maandag®, SAN-bestuurslid en Effie-jurylid, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Rooswinkel over haar week: 'Inspiratie is overal. Op straat, wandelend over de hei, door een museum, in een prachtige film, een met liefde gemaakt magazine. En bovenal krijg ik graag inspiratie van mensen. Geweldig hoe verschillend we zijn en wat we van elkaar kunnen leren.
Ik heb verschillende studies gedaan: kunstgeschiedenis, de modeacademie, marketing, vormgeving en communicatie. Ik vond en vind het allemaal leuk en interessant. Mode, kunst, trends, advertising, mooie merken, alles wil ik zien en van alles wil ik op de hoogte zijn.
Ik geloof heel erg dat als je open staat en nieuwsgierig bent, dat inspiratie dan vanzelf op je afkomt.
Het is ook fijn om inspiratie te delen. Maar net zo belangrijk om dit van anderen te krijgen. Zo vind ik het ontzettend leuk om te werken met stagiaires. Ik heb er altijd graag een paar in mijn team. Ze kennen nog geen barrières en verrassen je elke dag weer met nieuwe inzichten.
Deze week ben ik hopelijk de stagiaire van deze rubriek en geef ik jullie een inkijkje in hoofd.'
Hier haar 5 bijdragen:
1. Alleen als je niet nieuwsgierig bent, verandert de wereld razendsnel - En weer door!
'De wereld verandert razendsnel. Bijna elke casefilm en bijna elk slecht marketing-artikel begint inmiddels met deze open deur. En ik begin een gezonde hekel te krijgen aan deze zin.
Als je aan mijn dochters van 17 en 19 vraagt of de wereld razendsnel verandert, kijken ze je glazig aan. Typische vraag van een boomer. En dat is niet omdat zij zijn opgegroeid met nieuwe innovaties (innovaties zijn best vaak nieuw overigens…). Want vorig schooljaar werd er nog helemaal niets met, bijvoorbeeld, ChatGPT gedaan. Ook voor hen is het nieuw. Maar ze doen er niet zo ingewikkeld over. Ze ontdekken het, horen van elkaar wat je ermee kan, gaan ermee aan de slag, en vinden het binnen no-time heel gewoon.
Verwondering is niet ‘oeh’ of ‘ah’ blijven roepen. Verwondering is er lekker mee gaan spelen en de schoonheid (of niet) ervan inzien. Toen twee maanden geleden de AI-chatbot in Snapchat werd geïntroduceerd, hoorde ik mijn dochters niet zeggen dat de wereld razendsnel verandert. Ik hoorde ze zeggen: 'Heej mam, leuk, heb je dit al gezien? Kijk, dit kan je er mee, grappig hè?' Het was meteen onderdeel van hun dagelijkse leven. En weer door!
Alleen als je niet nieuwsgierig bent, verandert de wereld razendsnel. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar met mindset. Als je nieuwsgierig bent dan zijn innovaties geen bedreiging, maar vormen ze juist een grote bron van energie.'
2. Aan alleen een goed product heb je niets - Tot zo ver klantloyaliteit
'In het dorp waar ik woon zitten twee pizza-tenten. In dezelfde straat, bijna naast elkaar. De ene pizza-tent, we noemen hem voor het gemak ‘Roma’, zit daar al heel lang. We kwamen er altijd met veel plezier. Heerlijke pizza’s, lieve mensen, niet duur. Het zat altijd vol en ze konden de bezorging van de pizza’s bijna niet aan, zo veel werd er besteld.
Een paar jaar later kwam er een tweeede pizza-tent vlak naast, laten we deze ‘Napoli’ noemen. Ook heerlijke pizza’s. Ook lieve mensen. Ook niet duur. Maar Napoli is nét iets anders dan Roma, net iets leuker. Al zijn de verschillen heel klein. Het ziet er hipper uit. Heeft net een fijnere uitstraling. En net iets meer energie.
Maar zoals gezegd zijn de verschillen heel klein. En toch zit iedereen en bestelt iedereen nu bij Napoli. Net als wij. Roma heeft het erg rustig. Tot zo ver klantloyaliteit.
Ik vind het mateloos interessant om naar dit fenomeen te kijken. Aan alleen een goed product heb je weinig. Zonder goed product ben je kansloos, maar met een goed product begint het pas. Aantrekkingskracht, gevoel, energie, snappen waar mensen naar op zoek zijn (klaarblijkelijk meer dan een lekkere pizza voor een goede prijs die met een glimlach wordt geserveerd). Kortom, blijf nieuwsgierig, blijf nederig, blijf hongerig, blijf om je heen kijken. En durf anders te kijken. Anders verkoop je voor je het in de gaten hebt hele goede Polaroid camera’s... aan niemand meer.'
3. Het kan altijd. En anders gaan we kijken hoe het wel kan - Mijn vader
'Mijn vader komt uit een gezin van vijf kinderen. Alleen de oudste zoon van het gezin mocht studeren, en dat was mijn vader niet, dus ging hij na de HBS werken. Zijn allereerste baantje was bij de Zilverfabriek in Voorschoten. Hij begon met het verkopen van zilver bestek aan hotels en restaurants. Sales, marketing, de behoefte van mensen en bedrijven snappen en daarop inspelen, je targets halen, het zat allemaal in zijn eerste baan. En eigenlijk is dat de rode draad gebleven in zijn hele werkende leven.
Mijn vader was, en is, enorm gedreven. Naast zijn werk en zijn gezin is hij verder gaan studeren, met als kers op de taart zijn opleiding op Harvard; hij heeft een enorm sterke wil en doorzettingsvermogen.
Uiteindelijk heeft hij alles bereikt wat hij voor ogen had. Ik denk dat zakelijk zijn mooiste tijd was toen hij CEO was van Quaker Oats Frankrijk. Nog steeds kom ik mensen tegen die hem hebben gekend en vol bewondering over hem praten. Ik ben daar ongelofelijk trots op. En nog veel trotser dat hij er, samen met mama natuurlijk, altijd voor ons was.
Het heeft mij gevormd. Hij heeft mijn twee zussen en mij een belangrijke les meegegeven: het kan altijd. En anders gaan we kijken hoe het wel kan. Gewoon erin geloven, gewoon doen.
Mijn vader wordt dit jaar 80. Ik kan nog steeds elke dag met hem sparren. Hij is mijn grote voorbeeld en inspirator. Zijn motto ‘het kan altijd’ omarm ik met liefde. Net als zijn eigenwijsheid overigens 😀.'
4. 'Als ik moet kiezen tussen de allerbeste mensen of de allerbeste cultuur, kies ik 100 van de 100 keer de allerbeste cultuur'
'Bij ARA Advertising ben ik mijn carrière gestart. Als jonkie met grote namen als Jaap Toorenaar, Peter Van Zijp, Helmut Vleugels en Lon De Grunt mogen werken. Zij waren toen mijn grote inspirators. Niet alleen heb ik vakmatig heel veel van ze geleerd. Ik vond het ook geweldig dat ze de tijd namen en het geduld hadden om die junior account executive, die echt helemaal niets wist, de nodige kennis bij te brengen. Dat was ook wel de cultuur destijds bij ARA (en ik hoop nog steeds). Reclame is een teamsport en we doen het met elkaar. Ik geloof daar heel erg in. Samenwerken, wederzijds respect, met elkaar hetzelfde doel nastreven, daar bereik je de beste resultaten mee.
Die cultuur, zowel binnen mijn team als in de samenwerking met partners, probeer ik er altijd in te brengen. Als ik moet kiezen tussen de allerbeste mensen of de allerbeste cultuur, kies ik 100 van de 100 keer de allerbeste cultuur.
Bij de verschillende bedrijven waar ik heb gewerkt heb ik het geluk gehad altijd met goede bureaus te hebben mogen werken. Persuade, TBWA, New Growth Strategies, Joe Public, Dentsu Creative (en op dit moment Dept en The Family). Hoe verschillend die bureaus ook zijn, in de samenwerking hadden ze minimaal één ding gemeen: ik had altijd het gevoel dat we het samen deden. Tuurlijk was er wel eens discussie. Maar we voelden elkaar altijd goed aan. Ik ben vrij eigenwijs (dat heb ik 100% van mijn vader), of positief geformuleerd, ik weet vrij goed wat ik wil. Maar die goede bureaus wisten dat altijd weer verder te brengen, beter te maken. Of mij te challengen als ze vonden dat het een andere kant op moest. Mijn definitie van een goed bureau is: als je na een meeting met het bureau weer vol goede ideeën en vol energie naar kantoor rijdt. Als ze dingen weer verder hebben gebracht dan dat je zelf voor ogen had.
Heerlijk die energie!'
5. Joie de vivre! Hoe briljant!
'Had ik al gezegd dat ik verzot ben op Frankrijk? Mijn ouders hebben jaren in Aix-en-Provence gewoond. En ikzelf ook een jaar. We gaan er elk jaar heen op vakantie. Wat een heerlijk land en heerlijke stad.
Toen ik mijn man leerde kennen zei hij gekscherend: ‘Ik vind Frankrijk ook superleuk, jammer alleen dat er Fransen wonen.’ En ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Het zijn onwijs leuke mensen, maar natuurlijk ook rare jongens, die Fransen. Neem nou de nieuwe pensioenwet die er dit jaar door Macron doorheen is geduwd. Frankrijk stond in de fik! Ze moesten langer doorwerken.
Wat ik zo heerlijk Frans vind, was de reden waarom mensen zo tegen deze wet zijn. In Nederland zouden we zeggen: ‘Het is niet eerlijk voor de jongeren.’ Of: ‘Het is niet eerlijk voor de ouderen.’ En ga zo maar door.
In Frankrijk hebben ze echt een veel beter argument: ‘Ze willen gewoon wat minder lang door werken, om nog zoveel andere dingen te kunnen doen, want het leven is te kort.’ Hoe briljant!
Ja, natuurlijk ben ik super-ambitieus. Ja, natuurlijk wil ik zakelijk nog van alles bereiken. Maar wij kunnen nog veel leren van de levensinstelling van de Fransen. Het moet leuk, mooi en vooral lekker zijn. Je moet van het leven genieten! Je kan én ambitieus zijn én op een willekeurige werkdag een heerlijke lunch met een zalig glas rosé nemen. Daar wordt het bestaan echt veel leuker van. Een aanrader voor het leven.’
Komende week is Jasper Korpershoek, senior creative Wunderman Thompson en medebedenker van 'Canneshebber' The Mammoth Meatball, curator van #RPOTDFAW.