Deze week was Isabelle Pinckaers, brand manager Swapfiets, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Hier haar 5 pic(k)s:
1. Stad zoekt Kunst! #stadzoektkunst
'Toen ik vorige week week door de stad liep, kwam ik deze OOH tegen en de dagen daarna zag ik meerdere versies door Amsterdam. 'Stad zoekt Kunst!' is een liefdesverklaring aan de kunst die door het publiek al een hele tijd gemist moet worden. Man, ik kan niet wachten om weer naar een museum of tentoonstelling te gaan, maar helaas moeten we nog even wachten.
Ik houd ervan als 'merken' inspelen op de actualiteit, maar vooral dat ze op een creatieve manier vertellen waar ze voor staan. Wat mij betreft doen ze dit perfect.'
Klusser zoekt melkmeisje: schrijf een advertentie voor Amsterdamse musea
2. Heer en meester
'Patagonia is heer en meester in het op een creatieve manier laten zien waar ze voor staan. Met deze campagne, Patagonia's reversible poem, willen ze consumenten waarschuwen en activeren met betrekking tot de dreigende klimaatcrisis. Ik vind deze campagne echt te gek en zo slim.
Ik kwam de video eerst tegen en zag een pas later de OOH (en de oorspronkelijk print-uiting) doordat deze veel gedeeld werd op social media. Dat is natuurlijk wat je wilt.'
3. Havergurt, Oatly's zoekmachine sensatie - klapperrr van de week
'Iedereen die Oatly kent, weet waar zij voor staan. Dit doen zij door middel van creatieve en activistische communicatie. In deze advertentie introduceren ze Havergurt naturel bij de AH en dat doen ze met een flink dosis zelfspot en humor.
Ik ken deze kant van Oatly 'nog' niet echt (wat op zich helemaal niets zegt), but I like it a lot. En een ding is zeker, Havergurt zal meer dan 1 plek gestegen zijn ;).'
Credit: Pim Gerrits
4. 100% circulair én commercieel doordacht
'Ik vind deze actie van Ikea zo slim, om tijdens het consumptiegeweld van Black Friday met deze campagne op de proppen te komen. Waarbij ze oude producten terugkopen en een tweede leven geven (lees: doorverkopen).
En wat helemaal het geniale eraan is: dat je voor je oude product geen geld, maar een Ikea voucher krijgt, die je vervolgens weer gebruikt. Hierbij laat Ikea op een creatieve manier zien wat hun ambitie is (100% circulair in 2030), maar het is ook commercieel heel goed doordacht.'
5. 'Het is onze missie om steden leefbaar te maken'
'Het is een week geworden met een mix van verschillende merken die één ding gemeen hebben: ze staan ergens voor en brengen dit op een creatieve manier tot uiting.
En dat brengt me tot de laatste dag en zoek ik het dicht bij huis. Onze nieuwste campagne loopt richting zijn einde en wil hem daarom - in alle bescheidenheid - nog graag delen. Want ik ben mega trots op het resultaat en blij dat we als Swapfiets nu eindelijk naar buiten brengen waar we achter de schermen al jaren mee bezig zijn, waarbij het onze missie is om steden leefbaar te maken.
In deze campagne leggen wij uit waarom onze fietsen niet te koop zijn, want Swapfietsen zijn ontworpen om zo lang mogelijk mee te gaan. We hebben de campagne, die live is gegaan in 9 landen, samen met reclamebureau Truus gemaakt.'
Komende week is Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken Nederland, curator van #RPOTDFAW.