De PVV kun je veel verwijten, maar niet dat ze onduidelijk zijn. Ook dit jaar niet. De slogan van de PVV is: “Hún Brussel, óns Nederland”. De tegenstelling is kraakhelder. Europa is niet van ons, Henk en Ingrid, maar van een “niet gekozen, politieke elite uit Brussel en de grachtengordel”. Daarmee maakt de PVV Europa direct tot het hoofdthema van de campagne. De accenten en het cursieve ‘Hun’ en ‘ons’ zijn de accenten die de tegenstelling zo krachtig maken. Het is geen wens maar een opdracht. Zoals bij de meeste boodschappen van de PVV lijkt nuance en twijfel niet te bestaan. Bij een leus of kernboodschap in campagnetijd is dit ook het meest overtuigend. In combinatie met het beeld is de poster ijzersterk. Geert Wilders als de sterke leider op de poster met op de achtergrond de Nederlandse vlag. Hiermee versterkt het beeld de tekst en vice versa.
De campagnefilm is de meest heldere boodschap door de partijleider zelf verteld: Nederland uit de Euro en weg uit Europa. Geert Wilders knalt er zelf direct in: “laat u niets wijsmaken, deze verkiezingen gaan maar over één ding”. Om daarna beelden te zien van het Europees Parlement, de Europese vlag, met op de achtergrond onheilspellende klassieke koormuziek. Want de PVV heeft het wel begrepen. Daarna een indrukwekkende reeks: de pensioenen, Griekenland, de forenzentaks, het ligt allemaal aan Brussel. De meest eenzijdige en ongenuanceerde boodschap van alle partijen. Maar wel duidelijk.
Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig blogs en analyses over de campagne en de debatten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!