Ronnie Overgoor praat in het tweede deel van Pitchtalk over de televisie in de toekomst. Wat gaat er allemaal veranderen en hoe moeten adverteerders hiermee omgaan? Een verslag van de discussie staat in het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Deelnemers aan dit video-interview zijn ditmaal Hans Bakker, ceo Amsterdam RAI, Michiel Buitelaar, directeur Consumentenmarkt bij KPN en Dick van der Graaf, commercieel directeur Endemol.
Een korte bloemlezing:
Dick van der Graaf: 'Doelgroepen worden ondanks de fragmentatie en segmentatie niet alleen beter bereikbaar, maar er komen ook andere afrekenmodellen waarbij je slechts betaalt voor degene die je bereikt. Maar: de komende periode wordt voor de meeste adverteerders wel minder, omdat ze eerst tussen de traditionele media en de opkomst van nieuwe media moeten kiezen, en die keuzes kunnen een risico met zich meebrengen.'
Commercials krijgen een nieuwe vorm. Michiel Buitelaar: 'Uit onze eerste ervaringen blijkt dat zogenaamde klikbare commercials (tijdens de commercial een pop-up met details en een aanbieding) met grote intensiteit worden bekeken. Daarnaast wordt de zoekmachine, Google, of voor mijn part de Vara- of de KPN-zoekmachine belangrijk. Voor adverteerders is een rol in de navigatie heel erg belangrijk. Begin 2006 starten we met IP-tv. Dan kun je meteen met een gids beginnen, met variaties op adverteren, op een internetachtige manier. Ik denk zelf aan een dienst die Amazon ook biedt: "Other people who bought this product, also bought this". En dat dan toepassen voor de elektronische gids. De rol van de broadcaster wordt hierdoor een stuk minder.'
Consumenten zijn daarnaast zelf in staat te programmeren. Buitelaar: 'Kijk naar weblogs, je ziet dat daar hele mooie en rare dingen worden gemaakt. IP-tv gaat die kant op.'
De video van de hele discussie is te bekijken op Pitchtalk.tv.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!