De evenementensector is optimistisch, zo blijkt uit het Pulse Report, het trendrapport voor de evenementenbranche van Eventbrite. Bijna de helft van de ondervraagden (48%) verwacht in 2019 meer events te organiseren dan in 2018. 47% gaat uit van een gelijkblijvend aantal evenementen.
Met een groeiend aantal evenementen wordt het voor organisatoren wel lastiger om voldoende bezoekers te trekken. Een meerderheid (57%) van de respondenten noemt het bereiken van de doelgroep dan ook als grootste uitdaging.
Marketing en promotie
Als het gaat om marketing en promotie, liggen er nog veel mogelijkheden ongebruikt. Vooral met het gebruik van video op social media loopt de evenementensector achter, aldus het onderzoek, met name bij sectoren als de mode-industrie en de detailhandel.
Eventprofessionals zien mond-tot-mondreclame als het meest effectief marketingmiddel (60%). Hierna worden social media marketing (48%) en direct mail (34%) als meest effectief genoemd. 78% noemt e-mailmarketing een middel dat sowieso ingezet wordt.
Bezoekersdata analysteren
Daarentegen valt er op het gebied van data analytics nog een flinke slag te maken. Slechts 26% van de ondervraagden geeft aan bezoekersdata te analyseren. Echt innovatieve toepassingen zien we alleen bij de grotere organisatoren die hiervoor meer budget hebben.
Wereldwijd zijn voor het Pulse Report bijna 4500 eventprofessionals ondervraagd, van wie driehonderd uit Nederland en België. Het hele rapport is hier op te vragen.
Verder is Live Communication top of mind en staat ook merkactivatie centraal.
Harry de Winter.
Directeur Master in Event Management