Binnen dit aankoopproces wordt de smartphone verreweg het meest gebruikt om producten te vergelijken (55%) en informatie over producten te vinden (46%). Het echt online kopen van een product gebeurt nog steeds weinig met de smartphone. Slechts 13% van de respondenten geeft aan ook daadwerkelijk een aankoop te doen met haar smartphone. Ongeveer een derde van de Nederlanders met smartphone gebruikt vervolgens hun mobiel wel weer om via sociale media over een aankoop te vertellen of een aanbeveling te doen.
Met een penetratie van 63% kent Nederland na Zuid-Korea het Na Zuid-Korea kent Nederland het hoogste smartphone bezit van alle onderzochten landen. Vooral op gebied van social media via de mobiel zijn Nederlanders zeer actievegebruikers. 74% gebruikt zijn smartphone minstens 1 keer per dag om te Facebooken of te Twitteren. In de andere landen is dat 69%.
Enkele andere resultaten uit dit onderzoek:
- Waar internationaal bijna 60% productinformatie opzoekt met zijn mobiel, is dat in Nederland maar 46%
- In ons omringende landen gebruikt gemiddeld 44% wel eens een mobiele coupon bij een aankoop. In Nederland is dat 24%
- 31% van de Nederlanders beveelt wel eens een gekocht product aan via smartphone. In de andere onderzochte landen is dat gemiddeld bijna 50%
- Near Field Communication (NFC) wordt in Nederland nog niet breed gedragen
Dit consumentenonderzoek onder 14.000 smartphone-gebruikers uit Zuid-Korea, Zweden, Groot-Brittannië, Australië, de VS, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, China, Rusland, Brazilië, India en Nederland ondervraagd. Waarvan in Nederland 1.000 consumenten hebben meegedaan.
Bron: Initiative
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!