Old school, new school, treiterschool!

Je zou denken: in de reclame weten we precies wat mensen willen. De praktijk is dat we nog beter weten wat ze niet willen… En Dat Gaan We Ze Geven, tot gek wordens toe. Door Hans van Dijk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De old school ergernissen zijn onveranderd. Eindeloze blokken tv-commercials. Op de radio hoor je wekenlang dezelfde kutcommercials. De brievenbus puilt uit met “maak snel open”-enveloppen. (Op die call-to-action kom ik nog een keer terug.)

Nee, dan de “nieuwe media”, Wat een heil en zegen zouden die brengen. Daar zijn we bezig met één-op-één. D-i-a-l-o-o-g. Wij kunnen nu echt targetten. Wij zijn, zeggen de marketeers 100 keer per uur, alleen maar bezig met “klanttevredenheid”.

Leugenaars.

Koop iets online en je wordt wekenlang platgespamd dat je ook dit en ook dat moet kopen. Oriënteer je op een product, en je krijgt de retarget-mafia achter je aan.

Laatst stond in een trots stukje over een campagne dat er meer dan een miljard banners zijn “geserveerd”. Weet iemand nog wat frequency caps zijn? “Negen beleggingsfouten die u in 2014 moet voorkomen”, heb ik inmiddels 1253 keer gezien en ik weet nu zeker dat het oplichters zijn.

Google, held van alle marketeers, waarom willen jullie - met al dat talent - zo graag de reïncarnatie van de Telegraaf speudersafdeling zijn?

Media-exploitanten, waarom laten jullie je content en reputatie nog steeds bevuilen met “U bent bezoeker nr. 1.000.000, geen grap”?

Facebook/Twitter, waarom heb ik nou nog nooit één “voorgesteld bericht” gezien dat ook maar enigszins relevant is?

Marketeers en reclamemakers van nieuwe, oude of wat voor school ook, waar is dat optimistische nieuwe-wereld-elan van een tijdje terug?

Je wilt de reclame in? Welkom bij De Spamacademie. Het hoofdvak is Treiteren.

Hans van Dijk is oprichter van SkipIntro en schrijver van de boeken ;Reclamejargon&; en &;Zapklare Brokken.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie