Voor de zeventiende keer vindt in Nederland deze week de technologieconferentie TNW Conference plaats. Een conferentie met veel vrouwelijke bezoekers en een festivalsfeer, vertelt Cordula Pfluegl, marketingdirecteur van The Next Web, vol trots. ‘Karaoke, yoga en padel maken allemaal onderdeel uit van de conferentie. Dit soort activiteiten blijven hangen als herinneringen.’
TNW Conference is na zeventien jaar nog steeds een meerdaags evenement voor nationale en internationale startups, investeerders en klanten. In de afgelopen jaren is de conferentie – onder de paraplu van eigenaar The Financial Times – gegroeid in activiteiten, bezoekers en partners. ‘Zo haken nu ook overheden aan en opent minister-president Mark Rutte de conferentie’, geeft Pfluegl als voorbeeld.
Vrouwenquotum
De doelgroep van de conferentie blijft mensen die geïnteresseerd zijn in technologie. Dat zijn doorgaans mannen, zo weten veel bezoekers van andere techevenementen. TNW Conference is hierin anders, benadrukt de marketingdirecteur. ‘We zijn erg trots op de verhouding mannen en vrouwen. Vorig jaar was 45 procent van de bezoekers vrouw en afgaande op de cijfers voor de komende editie halen we dat percentage weer. En dat is erg belangrijk voor ons, want we willen die balans vinden. We stellen daarom ook minimale eisen aan de hoeveelheid vrouwen als sprekers en panels en geven vrouwelijke bezoekers korting via initiatieven als Woman in Tech.’
Geen zelfpromotie
Op de conferentie spreken deze keer meer dan 275 mensen, verdeeld over podia, panels en expertsessies. Daar zitten wereldberoemde namen bij als Sir Martin Sorrell (oud-directeur WPP, nu eigenaar van Media.Monks), maar ook veel personen die vooral bekend zijn binnen hun specifieke vakgebied. Hoe kom je als organisatie zijnde tot een lijst van boeiende sprekers? ‘Een hele goede vraag’, antwoordt Pfluegl. ‘Ik geef hier een shout out naar het contentteam van TNW onder leiding van Rachelle Young, dat het skelet van de programmering bedacht heeft. Het contentteam kijkt naar wat er gebeurt in e-commerce, design, data, privacy en meer onderwerpen en zoekt er namen bij van mensen die de toekomst van technologie vormgeven. Het team kijkt onder andere naar mensen die Ted Talks doen en die aangeraden worden door vorige sprekers.’
Volgens de marketingdirecteur is de sprekersmarkt ‘een competitieve markt.’ Een uitdaging voor TNW. ‘We zijn vaak niet de enige conferentie die een spreker wil, maar je wil wat exclusiviteit voor de bezoekers. Dus een spreker die helemaal vanuit de Verenigde Staten komt, spreekt waarschijnlijk deze zomer in Europa alleen op deze conferentie.’ Sommige sprekers zijn lastig te strikken, erkent Pfluegl. Andere namen bieden zichzelf met alle liefde aan. ‘Het contenttteam moet daarom op een goede manier selectief sprekers kiezen. We willen geen zelfpromotie.’
Spreken op TNW Conference moet altijd een win-winsituatie zijn, benadrukt de marketingdirecteur. ‘Wij krijgen exposure van de namen, de sprekers krijgen bijvoorbeeld aandacht van een doelgroep die ze normaliter moeilijker kunnen bereiken. Zo zullen tien sprekers live hun boeken signeren.’ En een persoon als Sir Martin Sorrell dan, die op elke relevante conferentie een graag geziene gast lijkt? ‘Zo iemand spreekt op TNW Conference omdat hij het belangrijk vindt om de branche te ondersteunen’, zegt Pfluegl. ‘Hij kan zijn visie en bijdrage delen.’
Festivalsfeer
Waar TNW Conference bij de een bekendstaat om de inhoud, kent een ander de conferentie vooral van ludieke activiteiten als het reuzenrad. Ook dit jaar zet The Next Web weer in op het maken van herinneringen. Pfluegl: ‘We geven live prijzen weg, bijvoorbeeld voor de beste tweet en beste foto van onze discotuin. En karaoke, yoga en padel maken allemaal onderdeel uit van de conferentie. Dit soort activiteiten blijven hangen als herinneringen. We staan bekend als een conferentie met festivalsfeer. Marketing is hierbij erg belangrijk, want als mensen een goede ervaring hebben delen ze die graag. En wij proberen daarom zoveel mogelijk berichten te beantwoorden voor de interactie.’
In aanloop naar de conferentie zet TNW in op marketing via online kanalen en billboards in Amsterdam en Rotterdam. Die billboards tonen techinnovaties door de jaren heen waar mensen enthousiast over waren. De boodschap bij die billboards sluit aan bij het thema van de aanstaande conferentie: reclaim the future. ‘Dit thema focust op dat eerst alles van technologie goed was, en inmiddels zijn ook nadelen zichtbaar. We focussen ons nu op het nadenken van de toekomst van technologie, willen weer net zo enthousiast worden als voorheen’, zegt Pfluegl. De naam TNW Conference blijft hiervoor passend, zegt ze desgevraagd. ‘We zijn trots op de naam. Hij is simpel, internationaal bruikbaar en dekt de lading erg goed. We moeten hier de bedenkers voor bedanken en ik denk dat we ‘m zeker blijven voeren.’