Premium

Dit zijn must-have CMO-skills volgens C-level marketeers in Cannes

Zet drie topmarketeers op het podium en laat ze hun wijsheden delen: CMO’s in the Spotlight in Cannes.

Manolo Arroyo, Mie-Leng Wong en Jim Stengel
2024 Festival Photos

Manolo Arroyo, global cmo bij Coca-Cola, Zach Kitschke, cmo bij Canva en Mie-Leng Wong, SVP global brands bij Mondelez, drie superzwaargewichten op één podium. Zoiets kom je alleen maar tegen in Cannes. Eens per jaar dan. Bij het jaarlijkse Festival of Creativity. De toehoorders waren naar het podium ‘Rotonde Stage’ gelokt met de teaser, ‘What does it take to be a chief marketing officer in 2024?’ Misschien mag je dan geen compleet nieuw verhaal verwachten. Maar wat opfrissers en een of twee verrassingen kunnen natuurlijk nooit kwaad.

Klassiek immigrantenverhaal

Moderator Jim Stengel wilde aanvankelijk weten wat de sterke punten zijn van de drie hoofdrolspelers. Arroyo vond zichzelf een goede luisteraar en durfde zichzelf ook wel dapper te noemen (‘en dat is hoogst noodzakelijk als je verandering voor elkaar wil krijgen’). Mie-Leng Wong – en daar spitsen de Nederlandse oren, want Wong is Nederlands van origine (Chinese vader, Nederlandse moeder) – was zo precies geweest om het vooraf aan haar collega’s te vragen. ‘Alles is mogelijk, je moet niet denken in problemen. “Reality is not fixed, it’s fluid.”’ Wongs verhaal startte in een Chinees restaurant in Maastricht. ‘Een klassiek immigrantenverhaal, een levensverhaal van moed. Mijn vader werkte er – als zovelen – in dat restaurant, waar hij mijn Nederlandse moeder ontmoette. Zij leerde zelf vloeiend chinees te spreken omdat ze graag wilde communiceren met iedereen in het restaurant.’ En daar komt de connectie: ‘Mijn moeder is geen marketeer, maar weet mensen wel te doorgronden, snapt wat klanten willen. Dat is wat wij bij Mondelez ook proberen te doen. Onder de huid kruipen van mensen, van consumenten, en als er één ding belangrijk voor is, dan is dat het ontwikkelen van de empathie-spier. En het begrijpen van lokale cultuur.'

Nederigheid

Dat was in wezen ook Wongs antwoord op de vraag van ‘the ultimate cmo-skills 2024’. ‘Empathie en cultuur.’ Van daaruit moet je kijken hoe je je merk relevant en fris kan houden.’ Zach Kitsche hield het op ‘jezelf blijven ontwikkelen, blijven leren en flexibel zijn.’ Zo keek Arroyo er ook naar (maar net even anders). Hij had het over ‘nieuwsgierigheid’ (eerder gehoord!), maar ook over ‘nederigheid’. Arroyo: ‘Iedereen heeft het maar over data om te focussen op wat belangrijk is, maar vergeet niet dat het gaat om de psychologie. Je moet willen weten wat er in de hoofden van mensen omgaat.’ Stengel, ook de host van The CMO Podcast, stelde vast dat het drietal daarmee niet ver van het gemiddelde afdreven. ‘”Nieuwsgierigheid” en “empathie” zijn de meest gehoorde antwoorden op de “CMO-skills-vraag”.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie