Premium

Mobiliteitsapp Vicky veranderde naam in My Way: ‘En dus de uitdaging om het verhaal opnieuw te verkondigen’

Medeoprichter Steven Kesler vertelt over het hoe en waarom van de rebranding.

Steven Kesler (l) en Pieter Groot, twee van de oprichters van Vicky (nu My Way)
Afbeelding: aangeleverd

Zo’n 180 duizend Nederlanders gebruikten Vicky om voor een scherpe prijs een lege parkeerplek te boeken bij een hotel of parkeergarage. Vorige maand veranderde het bedrijf zijn naam in My Way. ‘Vicky dekte op een gegeven moment de lading niet meer helemaal, je moest altijd uitleggen wat Vicky was. My Way draagt de professionalisering, want we vinden onszelf echt de mobiliteitsoplossing voor automobilisten’, vertelt medeoprichter Steven Kesler.

Samen met twee compagnons startte Kesler in 2018 een gratis app waarmee de automobilist een tijdelijk ongebruikte parkeerplek kan reserveren en betalen. Dat scheelt de automobilist ter plekke zoeken naar een plekje in de binnenstad en levert het hotel of restaurant extra inkomsten op uit een anders lege parkeerplaats. Optimaliseren is het toverwoord, vertelt Kesler. ‘Hotels werken met ons omdat ze doordeweeks vaker lege parkeerplaatsen over hebben, waar bedrijven vooral in het weekend parkeerplaatsen aanbieden omdat de zaak dan dicht is.’ De Amsterdamse startup incasseert een percentage van parkeertransacties en haalt daar inmiddels voldoende inkomsten uit om negentien medewerkers te betalen, van accountmanagers en softwareontwikkelaars tot klantenservicemedewerkers.

Nieuwe naam

Om een professionaliseringsslag te maken, schakelde het Vicky-team eind vorig jaar de hulp in van pr-bureau Baas Amsterdam. De app was inmiddels beschikbaar in vier talen, bood een grote verscheidenheid aan aanbieders van parkeerplaatsen en groeide richting de 180 duizend actieve gebruikers.

Kesler: ‘We hadden bij de start in 2018 al internationale ambities en de naam Vicky vonden we leuk en makkelijk op te roepen via de spraakassistent op je telefoon of entertainmentsysteem in de auto. Maar toen we eind vorig jaar met Baas gesprekken voerden over onze nieuwe propositie om de reis van de automobilist van A tot Z te ontzorgen, kwam ook de naam ter sprake. Konden we de propositie uitdragen met Vicky of moest het een andere naam worden? Baas nam ons mee aan de hand naar Fitzroy, dat in het begin echt speldenprikjes uitdeelde om te kijken of wij echt in staat waren om afstand te nemen van de naam. Ik wist zelf niet of ik er helemaal content mee zou zijn, maar dat bleek wel het geval. Ze hebben naar onze propositie geluisterd en kwamen uiteindelijk met de naam My Way.’

Waarom Kesler en zijn collega’s zo enthousiast werden van die naam? ‘We vinden het belangrijk om nog steeds weg te blijven van een naam met parkeren, want we zijn veel meer dan parkeren. Vicky dekte op een gegeven moment de lading niet meer helemaal, je moest altijd uitleggen wat Vicky was. My Way draagt de professionalisering, want we vinden onszelf echt de mobiliteitsoplossing voor automobilisten.’

We hebben natuurlijk een bewezen product, maar hebben er wel bewust voor gekozen om My Way als een nieuwe propositie op de markt te brengen
Steven Kesler

Nieuwe naam betekent campagnetijd

My Way testte de nieuwe naam, propositie en app met een bètagroep van zo’n vijfhonderd uiteenlopende gebruikers, en ging begin mei helemaal om. Best spannend, blikt Kesler een paar weken later terug. ‘We werden voor de keuze gesteld om My Way te vermarkten als een transitie of als een nieuw merk. We hebben natuurlijk een bewezen product, maar hebben er wel bewust voor gekozen om My Way als een nieuwe propositie op de markt te brengen. Dat komt met de uitdaging dat je het verhaal opnieuw moet verkondigen, maar met hulp van Baas en Fitzroy lukt dat goed.’

Om de nieuwe naam en propositie onder de aandacht te brengen, lanceerde My Way begin mei onder andere een digital out-of-home-campagne in steden. In die fase werd geprobeerd zoveel mogelijk awareness te creëren voor het merk. Nu volgt de tweede fase, van consideration, die duidelijk moet maken dat My Way een divers netwerk aan parkeerplaatsen aanbiedt.’

Vernieuwde marketingstrategie

De marketingstrategie is ook vernieuwd. Vicky adverteerde in zoekmachines niet bij termen als ‘parkeren Amsterdam’, maar wel bijvoorbeeld wel bij ‘parkeren Wibautstraat Amsterdam’. Een prijstechnische overweging, vertelt Kesler. ‘Het grote verschil na de rebranding is dat My Way echt de merknaam vertegenwoordigt en we nu een grote groep nieuwe gebruikers willen converteren.’ Wat concreet betekent dat My Way nu wel meebiedt op advertentieposities bij termen als ‘parkeren Utrecht’. Kesler: ‘Maar we gebruiken ook meer alternatieve kanalen, bijvoorbeeld digital out of home en content creators.’ Baas helpt hierbij, onder andere door content creators oftewel influencers voor te stellen die passen bij de boodschap die My Way wil uitdragen.

Die boodschap is dat My Way the smart way of parking is, legt de medeoprichter uit. ‘Een app die jou helpt om de slimste parkeerkeuze te maken. Het liefst net buiten de stad voor een scherpe prijs, om vervolgens met de metro, bus of tram het centrum binnen te gaan. Parkeren in de stad is duurder, maar kan natuurlijk ook. Onze app begeleidt je dan naar een door jou gereserveerde parkeerplaats.’

Buurlanden

My Way is sinds kort ook beschikbaar in een aantal Belgische steden en het bedrijf werkt aan een livegang in Duitsland. Die moet nog dit jaar plaatsvinden, vertelt Kesler. Ondertussen blijft het bedrijf werken aan het uitbreiden van het aantal parkeerlocaties in bestaande landen, onder andere door strategische samenwerkingen te sluiten met partijen als de gemeente Eindhoven en RAI Amsterdam.

‘De ultieme droom is natuurlijk het My Way-product zo ver mogelijk uit te rollen. Het eerlijke verhaal is ook dat dit niet van begin af aan onze droom was. Toen wilden we gewoon die parkeeroplossing zijn voor hotels in de buurt, en mensen die er wilden parkeren. Gaandeweg leg je de lat steeds hoger en voelden we dat ons product dat aankan. Vraag je op ons kantoor naar onze ambitie, dan is dat in heel Europa beschikbaar komen.’ En die ambitie wil My Way realiseren met behulp van Baas en Fitzroy. ‘We hebben een goede klik dus naar elkaar uitgesproken: laten we dit traject voortzetten als er nieuwe campagnes komen of we uitbreiden naar een nieuw land.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie