Vanavond zijn voor de eerste keer de MOAwards uitgereikt.
De prijzen van de marktonderzoekers werden in het Zandvoortse Riche uitgedeeld.
Metrixlab uit Rotterdam was de grote winnaar met drie van de vijf prijzen, waaronder de belangrijkste van het stel: marktonderzoekbureau van het jaar.
Er waren in deze categorie vijf sterke bureaus genomineerden, maar de prijs gaat dus naar Metrixlab.
Ceo Han de Groot van Metrixlab toonde zich tevreden. Hij zei dat hij het moedig van de jury vond om een marktonderzoeker te kiezen die zich louter op het internet beweegt.
Hij riep de marktonderzoekwereld ook nog bevlogen op om vooral zuinig te zijn met de respondent. 'De respondent is de olie van onze wereld. En net als in de huidige wereld is die olie schaars en moeten we er voorzichtig en zuinig mee omspringen.'
Dat was mooi.
De heftige groei van het bureau (75 procent per jaar) en de opmerkelijke, beeldbepalende onderzoeken hebben het bureau snel op de kaart gezet.
Dit jaar gaat Metrixlab naar verwachting een omzet boeken van 20 miljoen euro. Marktleider TNS Nipo komt uit op zo'n 50 miljoen.
De andere prijzen:
Metrixlab's Lucas Hulsebos werd bureauonderzoeker van het jaar. En Linda Teunter van Metrixlab won samen met Robbert Nagtzaam en Ton Luijten de wetenschapsprijs van het jaar.
Henk Eising van Heineken werd bedrijfsonderzoeker van het jaar en de SPSS Feedback Innovatie Award van het jaar ging naar Johan Huizing van regiopolitie Groningen.
Metrixlab was uiteraard erg opgetogen in het koude Zandvoort en met name de verliezende bureaus erg teleurgesteld. Voor het marktonderzoekvak was het echter een zegen dat de extraverte onderzoekers van Metrixlab wonnen.
Dat kon ook vooral gebeuren doordat er verschillende jury's waren voor elke deelprijs die onafhankelijk van elkaar opereerden. Als er een overkoepelende jury was geweest waren de prijzen met meer gevoel voor de heersende mores in het onderzoekvak verdeeld, over partijen als Blauw, IPM en TNS Nipo.
Han de Groot had er vrede mee: 'We moeten het vak gewoon sexy maken'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!