Een jaar geleden veranderde mijn werkomgeving plotsklaps, doordat ik - net als veel anderen - volledig vanuit huis moest gaan werken. Covid-19 is een katalysator voor het thuiswerken geworden. De toegevoegde waarde van een digital twin is hierdoor in een stroomversnelling gekomen. Wat Nederlandse machinebouwers en productiebedrijven kansen biedt om hun concurrentiepositie te versterken en engineers de mogelijkheid biedt om veilig en flexibel vanuit huis te werken.
Tegenwoordig wil iedereen een uniek product. Of het nu om gepersonaliseerde sportschoenen gaat, of het samenstellen van je eigen auto, er is een oneindig aanbod aan productvariaties. Producenten spelen graag in op deze trend, zodat ze zich kunnen onderscheiden. Voor de machinebouwer die dit moet realiseren levert het vooral veel uitdagingen op. Gelukkig bestaat er een oplossing waar beide partijen gelukkig van worden: simulatiesoftware.
Nederlands vakmanschap
Nederland blinkt uit in het bouwen en exporteren van specialistische machines. Zo stelt de Rabobank; “Klanten willen steeds meer maatwerk en de Nederlandse maakindustrie is hier traditioneel goed in.” Maar hoe voorkomen we dat andere landen deze rol niet van ons overnemen?
Voor Nederlandse bedrijven is het belangrijk om concurrerend te blijven zonder in te leveren op kwaliteit. Digitalisering speelt in de keten – van ontwerp tot oplevering en onderhoud – een cruciale rol. Simulatiesoftware is hierin een belangrijke schakel. Machines kunnen duurzamer worden ontwikkeld omdat er geen fysiek prototype meer nodig is. Machinebouwers reduceren hiermee zowel kosten als de doorlooptijd van projecten. We spreken van een digital twin als alle facetten van de machine gesimuleerd worden, zowel elektrisch als mechanisch.
Uit onderzoek blijkt dat 85% van de bedrijven heeft nagedacht over een digital twin, maar slechts 8% past het daadwerkelijk toe.
De vierde industriële revolutie
Sinds de tweede industriële revolutie, de transitie van stoom aangedreven machines naar elektrische aandrijvingen, heeft Siemens een prominente rol gehad in de technologische ontwikkelingen. Inmiddels is de vierde industriële revolutie aangebroken: het digitale tijdperk. Software oplossingen zorgen steeds meer voor het onderscheidend vermogen. Hoe blijft Siemens haar positie behouden bij de transitie van hardware naar software?
Samen kom je verder
Machinebouwers weten de weg naar Siemens al te vinden omdat de besturing die de machine nodig heeft veelal door Siemens geleverd wordt. Siemens is marktleider op het gebied van industriële besturingen en staat bekend om de betrouwbaarheid en het innovatieve karakter.
Doordat Siemens de afgelopen decennia de relaties, maar vooral kennis heeft kunnen opbouwen is de fundering al gelegd om simulatiemogelijkheden bij deze bedrijven te introduceren. Voor veel machinebouwers is simulatie iets nieuws, waardoor een intensieve samenwerking noodzakelijk is. De klantrelatie staat centraal, alleen de juiste software bieden is niet voldoende.
Meer klantcontact geeft een extra belasting op de organisatie. Daarom wordt de focus gelegd op twee marktsegmenten. De ene groep zijn machinebouwers van geavanceerde en complexe machines. De andere doelgroep zijn producerende bedrijven waar productieonderbrekingen ongeoorloofd zijn.
Nieuwe kansen
Voor deze groep machinebouwers is simulatie software een must vanwege de complexiteit van hun machines. Via de software krijgen ze direct inzicht in timing en kunnen ze controleren of er geen bewegende delen tegen elkaar kunnen komen. Ze kunnen uitzonderlijke situaties simuleren, die in de praktijk een gevaarlijke situatie zouden opleveren of schade zouden toebrengen aan hun machine. In een software omgeving kan met slechts één druk op de knop de situatie gereset worden naar de originele situatie.
Voor de machinebouwer is het aanpassen van het ontwerp vaak vele malen duurder dan het gebruik van simulatiesoftware, waarmee het gebruik van de software voor de machinebouwer financieel interessant is. Een voorbeeld hiervan is VDL Steelweld in Breda. Zij zijn een vooraanstaand machinebouwer van geautomatiseerde assemblagelijnen voor auto- en vrachtwagencarrosserieën. De productielijnen die VDL Steelweld maakt, worden voor ca. 95% vooraf virtueel getest. Zoals zij zelf zeggen: 'Virtual commissioning is pure tijd- en geldwinst.'
De producerende bedrijven die de machines in gebruik hebben, plukken eveneens de voordelen van een digital twin. Enerzijds omdat ze al in de ontwerpfase de machine kunnen beoordelen op haar functionaliteit en productiecapaciteit. Anderzijds doordat ze operators kunnen trainen op het simulatiemodel. Hierdoor hoeft de productie niet onderbroken te worden.
Zelfs nadat de machine is opgeleverd en in bedrijf is genomen, hebben beide partijen nog voordeel van de digital twin. Productiedata uit de machines kan worden geanalyseerd, wat kan bijdragen aan voorspellende onderhoud. De verkregen data kan ook terug in de digital twin geladen worden om deze te optimaliseren. Er ontstaan dus ook nieuwe businessmodellen voor de machinebouwer.
Thuiswerken is het nieuwe normaal
Zelf ben ik meer dan 10 jaar werkzaam geweest in diverse technische functies. Daar kwam eind 2019 verandering in. Ik besloot om mezelf in marketing te verdiepen. Tijdens de opleiding drong COVID-19 Nederland binnen. De plannen die ik had uitgewerkt moesten snel aangepast worden, toegespitst op de nieuwe situatie. Toen leerde ik dat marketing juist draait om verandering. Ik was immers niet de enige die vanuit home-office moest werken. Dat geldt ook voor de engineers. Door zich snel aan te passen naar de nieuwe situatie, kunnen de machinebouwers blijven leveren en de producerende bedrijven blijven innoveren.
Leidend zijn en blijven
De digital twin zal de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen voor Nederlandse machinebouwers. De time-to-market van de machines wordt hierdoor korter, kosten zullen dalen en er wordt minder materiaal verspild. En het allerbelangrijkste: voor de engineers ontstaat een veiligere en gezondere werkomgeving. Met behulp van simulatie software blijven Nederlandse machinebouwers dan ook tot de top van de maakindustrie behoren.
NIMA scriptieprijs powered by SRM
De NIMA Scriptieprijs powered bij SRM wordt toegekend aan de beste marketingscriptie in de categorieën NIMA B en NIMA C. De jurering is in handen van NIMA-examinatoren. Joost Willems is één van de zes genomineerden. Tijdens de Dutch Marketing Awards op 22 april reikt Maarten Nijboer (directeur SRM) de prijs uit. Meld je hier aan voor de livestream.
Willems maakt kans op de award in de categorie NIMA B (consumenten, business of digital marketing). Eerder kwamen Michiel de Visser, Robin van Gennip en Laura van Santen (Nima C) aan bod.
Lees ook:
Kennis doet kopen: zo levert goede marketing ook de klant écht wat op
Hoe diepte interviews het verschil maken in je B2B-marketingplan
Een moderne strategisch-marketeer durft het traditionele te omarmen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!