Premium

'Merken en makers moeten met elkaar werken, in plaats van voor elkaar'

ADCN-Jurylid Ton Habraken over de ontwikkelingen in reclame, design en animatie

De juryleden van de ADCN Awards zagen de afgelopen maanden heel wat werk voorbij komen en weten dus precies wat er speelt in het vak.  (oprichter van bureau Ambassadors) jureert de categorie ‘craft: animatie & motion design/visuele effecten’ en vertelt wat hem opvalt dit jaar.

1. Welke ontwikkeling is je het meest bijgebleven?

'Als ik het op mijn vakgebied betrek, viel het me op dat de tv-reclame met de meeste prijzen de afgelopen periode een animatiefilm was. De video ‘Justino – Night Shift’ voor Loterias y Apuestas del Estado (Leo Burnett (Madrid)) won in 2016 de meeste prijzen.'

2. Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen?

'Twee zaken. Nederlandse studio's (en misschien bureaus) kunnen internationaal veel meer doen. Nederland bestaat niet: Europa, de wereld kan het speelveld zijn. We moeten onze blik verbreden. Ten tweede denk ik dat merken, bureaus en makers veel meer horizontaal zouden kunnen werken, met elkaar werken in de plaats van voor elkaar. Op die manier kunnen we elkaar veel beter aanvullen, begrijpen en creativiteit naar een hoger plan trekken.'

3. Wat verwacht je specifiek in jouw categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?

'Met de resultaten die we behaald hebben dit jaar, ligt het voor de hand dat de industrie het onderscheidend vermogen van animatie, motion design en visuele effecten beter herkent en gebruikt.'

4.  Wat is het mooiste voorbeeld van creativiteit van het afgelopen jaar?

'Een tekening van mijn dochter.

Moeilijke vraag. Mijn blikveld is natuurlijk enigszins gericht op films, visuele effecten en animatie en wat dat betreft zijn de Kenzo-film van Spike Jonze (hieronder), de en Justino van Leo Burnett (hierboven) me het meest bij gebleven.'

Video: Kenzo

5. Wat voor campagnes kunnen anno 2017 echt niet meer?

'Alles kan altijd, wat mij betreft, zolang het relevant en oprecht is. Het is misschien interessanter om eens goed te kijken naar het verleden en ons af te vragen wat er toen juist wel gemaakt werd, wat nu niet meer en waarom.'

ADCN Awards
De nominaties voor de ADCN Awards  Op 13 april weten we wie er met een Lamp naar huis gaat. De Nederlandse vakprijzen voor creatieve communicatie- en reclamecampagnes worden voor het eerst in meer dan twintig jaar weer uitgereikt in Theater Carré.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie