Mensen hebben liever meer tijd dan geld

Aldus onderzoek van GfK. En dat biedt kansen voor merken.

GfK vroeg 22.000 mensen in 17 landen te reageren op stellingen als ‘Ik heb liever meer tijd dan geld’, en ‘Ervaringen zijn belangrijker dan bezittingen’.

En wat blijkt: Op een 7-punts schaal (waarbij 1 staat voor zeer oneens en 7 voor zeer eens) is 31 procent is het zeer eens met de eerste stelling, tegenover 6 procent die het zeer oneens is.

En 44 procent gelooft sterk dat ervaringen belangrijker zijn dan bezit (versus 3 procent die het zeer oneens is met deze stelling).

Chinezen
Met name Chinezen geven de voorkeur aan tijd boven geld (41 procent), gevolgd door Brazilianen (37 procent) en Argentijnen (32 procent). Mexicanen geven het meest de voorkeur aan ervaringen boven bezit (57 procent), gevolgd door Argentijnen en Amerikanen (beide 53 procent).

Inkomen speelt wel een rol in de mindset, maar niet zoveel als wellicht gedacht. In het geval van de eerste stelling  maten de onderzoekers een verschil van 11 procentpunten tussen mensen met een hoger inkomen en mensen met een lager inkomen (38 procent versus 27 procent). Bij de tweede stelling liggen de percentages op respectievelijk 50 en 38 procent.

60-plussers hebben liever geld
Wel zijn er verschillen tussen leeftijdsgroepen. De hoogste eens-percentages vind je bij twintigers en dertigers. Mensen boven de 60 neigen meer naar geld en bezit: 19 procent die liever tijd dan geld wil, versus 13 procent die het liever andersom ziet.

Volgens de onderzoekers bieden deze bevindingen kansen voor merken, door meer te focussen op het verbeteren van de levens van hun consumenten. Bijvoorbeeld door hun dagelijkse klusjes makkelijker te maken, of sneller. Of van het aankoopproces nog meer een beleving te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie