Melkunie (onderdeel van Arla Foods) laat sinds jaren van zich horen met een nieuwe online merkcampagne. De campagne volgt na een 'herpositioneringstraject' met reclamebureau N=5, dat het account vorig jaar won in een pitch.
De opdracht was om Melkunie als 'nummer 2’, na Campina, een plek in de zuivelmarkt te geven. Brandmanager Martijn van Amersfoort is realistisch: 'Melkunie heeft een hoge merkbekendheid, maar is een tijdje minder zichtbaar geweest. We zijn echt een challenger brand. Sinds vorige maand hebben we onze distributie uitgebreid, waardoor de melk, yoghurt, pap en vla van Melkunie nu voor meer Nederlanders verkrijgbaar is. Voor ons is dit het moment om het merk te herintroduceren aan de consument.' Melkunie is tegenwoordig verkrijgbaar bij onder meer Dirk, Coop en online super Picnic. Vorige maand lanceerde Melkunie een nieuwe commercial voor het ‘Breaker’-product, tevens ontwikkeld door N=5.
Geen bommetje
Melkunie, opgericht in 1872, werd in 2001 van de markt gehaald en in 2012 geherintroduceerd. De afgelopen jaren was het nauwelijks zichtbaar met marketinguitingen, toch zal de naam Melkunie bij de gemiddelde Nederlander nog altijd een belletje doen rinkelen, denkend aan de iconische pay-off 'Al het goeie komt van Melkuniekoeien' en tamelijk hilarische commercials (bureau Lowe, Kuiper & Schouten) met wijlen Peer Mascini uit de jaren '90 ('ik zei nog zo: geen bommetje!'). De acteur, die in 2012 nog even terug was als gezicht van de Melkuniereclames, overleed in 2019.
Melkunie stond -met dank aan Mascini- bekend als een typisch Hollands merk met humor. Thijs Bontje van N=5 zegt dat het merk door diezelfde 'vrolijke bril' kijkt naar de huidige tijd, waarin veel mensen op een 'rationele manier' met eten en drinken omgaan. 'Eten en drinken is een serieuze aangelegenheid geworden, het lijkt wel alsof het alleen nog maar functioneel mag zijn. Communicatief ligt er daarom een enorme kans om het ongecompliceerde plezier van eten en drinken een boost te geven.'
Verkorte pay-off
In de nieuwe commercial toont Melkunie zijn verschillende zuivelproducten, voorzien van 'onalledaagse eettips’ en ‘op een luchtige toon'. Een ‘team van koetjes' moet de vrolijkheid van Melkunie verder tot leven brengen; zodat je even niet alledaags aankijkt tegen melk, vla, pap en yoghurt, aldus het zuivelmerk. De eerdergenoemde pay-off 'Al het goeie komt van Melkunie koeien' blijft enigszins overeind, zij het in een verkorte versie: 'Goeie, van Melkunie'. Het merk zegt hiermee zijn bestaande brand asset te verfrissen.
De campagne wordt tevens in outdoor uitgerold. Bekijk ‘m hieronder: