Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer baseert strategie het vaakst op omzetgroei

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2022 | Niet toegevoegde waarde voor de klant, niet merkgroei, maar omzet omzet omzet!
Groei mensen!
Groei mensen!
© Shutterstock
Groei mensen!
Groei mensen!
© Shutterstock

Is marketing all about the brand? Nou, niet dus. De meeste ondervraagde marketeers zeggen namelijk dat de marketingstrategie van zijn of haar organisatie overwegend bepaald wordt door omzetgroei, vier op de tien. Voor de meesten is het startpunt dus: Hoe gaan we meer pegels verdienen? Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).

related partner content for mobile comes here

De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel II: Alles over marketingstrategie. Hieronder een aantal stellingen. 

Op basis waarvan wordt uw marketingstrategie overwegend bepaald?

Omzetgroei is voor de meesten dus hét startpunt. Het enige echte marketingadagium - toegevoegde waarde voor de klant - staat op de tweede plek (30 pct). Nog minder marketeers kiezen voor Merkgroei (17 pct) of Verduurzaming (een tiende).

 

Omzetgroei                                               39%
Toegevoegde waarde voor klant 30%     
Merkgroei 17%
Verduurzaming 11%
Anders 2%

                                                   

Door wie wordt de marketingstrategie van uw organisatie overwegend bepaald?    

Gelet op het vorige, zou het vermoeden kunnen rijzen dat de CFO degene is die de marketingstrategie bepaalt. Dat is niet waar, of nou ja, in slechts 3 procent van de gevallen. Maar de CMO is ook in maar 15 procent van de gevallen die de grote lijnen uitzet. Wie wel? ‘Het management’ (53 pct), in de meeste gevallen gaat het dus om een joint effort. De CEO wordt overigens in een vijfde van de gevallen genoemd als de grote bepaler van de marketingstrategie.

 

Management                   53%      
CEO 21%
CMO 15%
Andere marketingfunctionaris(sen)                 8%
CFO 3%

 

Zal de aandacht voor marketing in de boardroom van uw organisatie de komende 12 maanden naar uw idee toenemen of afnemen? 

De jaarlijkse vraag over ‘aandacht’ voor marketing in de boardroom’ biedt overigens een bemoedigend beeld. Bij maar 5 procent neemt die aandacht af (heel weinig, maar toch niet leuk), terwijl de rest - pakweg fifty-fifty - de aandacht voor marketing in de boardroom ziet toenemen of op zijn minst gelijk blijven.

 

Toenemen                                                         47%         
Gelijk blijven 46%
Afnemen 5%
Weet ik niet /kan ik niet zeggen       3%

 

Stelling: Onze merkstrategie draagt aantoonbaar bij aan het commercieel succes van ons bedrijf

Verder blijkt uit een aantal stellingen over merk- en marketingstrategie dat marketeers een rotsvast geloof hebben in de kracht van hun vak. 65 procent is er bijvoorbeeld zeker van dat de gevolgde merkstrategie aantoonbaar bijdraagt aan het commercieel succes van het bedrijf.

 

Mee eens                                                 65%   
Neutraal                    25%
Mee eens                       10%

 

Stelling: Binnen mijn organisatie is onze marketingstrategie leidend bij alles wat we doen

Dat betekent overigens niet dat marketingstrategie leidend is bij alles wat er gedaan wordt. Met die stelling is 42 procent het eens.

 

Mee eens 42%      
Neutraal 28%
Mee oneens                                                  30%

Stelling: Creativiteit is vandaag de dag een cruciaal onderdeel van marketing

Een grote meerderheid vindt het eigen merk waar hij voor (mede)verantwoordelijk is, ‘relevant en eigentijds' (67 pct). En marketeers vinden marketing vooral een creatief vak. Bijna 80 procent zegt althans dat creativiteit vandaag de dag een cruciaal onderdeel van marketing is.

 

Mee eens                                                    79%  
Neutraal 15%
Mee oneens 5%

Stelling: Onze marketingstrategie wordt bijgesteld naar aanleiding van de resultaten van merkonderzoek

En nog een hoopgevend cijfer, meer dan de helft (54 pct) van de marketeers gebruikt resultaten van onderzoek ook om de marketingstrategie bij te stellen.

 

Mee eens                                                      54% 
Neutraal  27%
Mee oneens 19%     
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in