Marketeer baseert strategie het vaakst op omzetgroei


Is marketing all about the brand? Nou, niet dus. De meeste ondervraagde marketeers zeggen namelijk dat de marketingstrategie van zijn of haar organisatie overwegend bepaald wordt door omzetgroei, vier op de tien. Voor de meesten is het startpunt dus: Hoe gaan we meer pegels verdienen? Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).
De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel II: Alles over marketingstrategie. Hieronder een aantal stellingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Op basis waarvan wordt uw marketingstrategie overwegend bepaald?
Omzetgroei is voor de meesten dus hét startpunt. Het enige echte marketingadagium - toegevoegde waarde voor de klant - staat op de tweede plek (30 pct). Nog minder marketeers kiezen voor Merkgroei (17 pct) of Verduurzaming (een tiende).
Omzetgroei | 39% |
Toegevoegde waarde voor klant | 30% |
Merkgroei | 17% |
Verduurzaming | 11% |
Anders | 2% |
Door wie wordt de marketingstrategie van uw organisatie overwegend bepaald?
Gelet op het vorige, zou het vermoeden kunnen rijzen dat de CFO degene is die de marketingstrategie bepaalt. Dat is niet waar, of nou ja, in slechts 3 procent van de gevallen. Maar de CMO is ook in maar 15 procent van de gevallen die de grote lijnen uitzet. Wie wel? ‘Het management’ (53 pct), in de meeste gevallen gaat het dus om een joint effort. De CEO wordt overigens in een vijfde van de gevallen genoemd als de grote bepaler van de marketingstrategie.
Management | 53% |
CEO | 21% |
CMO | 15% |
Andere marketingfunctionaris(sen) | 8% |
CFO | 3% |
Zal de aandacht voor marketing in de boardroom van uw organisatie de komende 12 maanden naar uw idee toenemen of afnemen?
De jaarlijkse vraag over ‘aandacht’ voor marketing in de boardroom’ biedt overigens een bemoedigend beeld. Bij maar 5 procent neemt die aandacht af (heel weinig, maar toch niet leuk), terwijl de rest - pakweg fifty-fifty - de aandacht voor marketing in de boardroom ziet toenemen of op zijn minst gelijk blijven.
Toenemen | 47% |
Gelijk blijven | 46% |
Afnemen | 5% |
Weet ik niet /kan ik niet zeggen | 3% |
Stelling: Onze merkstrategie draagt aantoonbaar bij aan het commercieel succes van ons bedrijf
Verder blijkt uit een aantal stellingen over merk- en marketingstrategie dat marketeers een rotsvast geloof hebben in de kracht van hun vak. 65 procent is er bijvoorbeeld zeker van dat de gevolgde merkstrategie aantoonbaar bijdraagt aan het commercieel succes van het bedrijf.
Mee eens | 65% |
Neutraal | 25% |
Mee eens | 10% |
Stelling: Binnen mijn organisatie is onze marketingstrategie leidend bij alles wat we doen
Dat betekent overigens niet dat marketingstrategie leidend is bij alles wat er gedaan wordt. Met die stelling is 42 procent het eens.
Mee eens | 42% |
Neutraal | 28% |
Mee oneens | 30% |
Stelling: Creativiteit is vandaag de dag een cruciaal onderdeel van marketing
Een grote meerderheid vindt het eigen merk waar hij voor (mede)verantwoordelijk is, ‘relevant en eigentijds' (67 pct). En marketeers vinden marketing vooral een creatief vak. Bijna 80 procent zegt althans dat creativiteit vandaag de dag een cruciaal onderdeel van marketing is.
Mee eens | 79% |
Neutraal | 15% |
Mee oneens | 5% |
Stelling: Onze marketingstrategie wordt bijgesteld naar aanleiding van de resultaten van merkonderzoek
En nog een hoopgevend cijfer, meer dan de helft (54 pct) van de marketeers gebruikt resultaten van onderzoek ook om de marketingstrategie bij te stellen.
Mee eens | 54% |
Neutraal | 27% |
Mee oneens | 19% |
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid