Waarom deze nieuwe aanpak?
Arjen Duives: ‘Mach1 is al zestien jaar een bekende naam, maar belandde vorig jaar in een behoorlijke winterslaap. Toen de stekker eruit dreigde te gaan, hebben Edith en ik besloten het over te nemen. Maar dan wel met een nieuwe start, nieuwe aanpak, nieuw logo en nieuwe site.’
‘Deze aanpak is ontstaan vanuit de marktvraag naar flexibele prijzen. Muurvaste tarieven is niet meer van deze tijd. Wij willen prijzen inzichtelijk en onderhandelbaar maken. Het is eigenlijk een retailaanpak: je staat als het ware in de etalage. Als je minder werk hebt, kun je tijdelijk je uurprijs verlagen en in de bonus gaan.’
‘Zo willen we Mach1 weer top-of-mind maken bij trafficmanagers. Door creatieven bij ons te boeken, kun je bijvoorbeeld ook sparen voor mokken met de afbeelding van onze mensen. Hiermee onderstrepen we op een ludieke manier het retailkarakter. Misschien kunnen klanten straks ook wel tijd sparen. Bij de Bijenkorf geldt immers ook: hoe vaker je wat koopt, hoe meer je op je kaart spaart, en daar kun je weer wat mee aanschaffen. Het is een manier om klanten te binden.’
Hoe is deze aanpak tot stand gekomen?
‘Daar hebben we samen met concept shop Petrik Sweezie over nagedacht. We wilden iets met de pay-off ‘Creative people to go’. Van daaruit is die retailaanpak ontstaan. Ik denk dat de markt ook klaar is voor deze aanpak, omdat er nu anders wordt gewerkt. Reclamebureaus hebben nog wel creatieven in huis, maar dat beperkt zich steeds meer tot een kernploeg. Bij ondercapaciteit kunnen ze extra krachten inhuren. Daar is Mach1 voor.
Fotografie: Matthijs Immink
Denk je dat deze aanpak gaat slagen?
‘Ja, maar het is belangrijk dat we dit goed communiceren, dat het om tijdelijke aanbiedingen gaat. Iedereen accepteert ook dat Coca-Cola bij Albert Heijn een week in de bonus is en daarna weer de oude prijs heeft. Bij het boeken van een team kunnen we nu bijvoorbeeld zeggen dat je vanaf twee weken ‘gratis’ een designer erbij krijgt. Hiermee spelen we in op budgetten van klanten en bureaus. Ik denk dat we hierin wel de eerste zijn.’
Gaan reclamebureaus jullie straks als concurrent zien?
‘Nee, zeker niet. We zijn geen bedreiging, maar een aanvulling. Een reclamebureau heeft veel meer te bieden dan alleen creativiteit. Mach1 is slechts een schakel in die keten. De manier waarop adverteerders met creatieven werken verandert wel een beetje: adverteerders kopen zelf steeds meer direct in. Ze hebben veel kennis in huis op het gebied van marketing en communicatie, maar geen creatieven. Daarvoor kunnen ze ook bij ons terecht. Maar onze grootste afnemers zijn nog steeds reclamebureaus. Wij willen hun klanten ook niet afpakken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!