Logitech is één van de bekendste merken die onder andere toetsenborden, muizen en andere pc-accessoires verkoopt. Gadgets die voor een groot gedeelte uit plastic bestaan en zo een wezenlijke impact hebben op het milieu. Door vaker gerecycled plastic te gebruiken en de bedrijfsvoering te verduurzamen, wil Logitech zich in de kijker spelen bij milieubewuste consumenten en bedrijven. Subtiel, want het merk wil wegblijven van greenwashing. Welke technische en marketinguitdagingen rondom duurzaamheid houden het topmanagement bezig?
Op zoek naar antwoorden, vliegt Adformatie op uitnodiging van Logitech naar het hoofdkantoor in Lausanne (Zwitserland). Daar, met uitzicht op besneeuwde bergtoppen en het meer van Genevé, geeft de elektronicareus meer dan tien journalisten uit heel Europa een eendaags kijkje achter de schermen. Het merk geeft verschillende presentaties, interviews en rondleidingen over zijn productportfolio, bedrijfsvoering en marketingstrategie. De toenemende focus op duurzaamheid komt de hele dag naar voren. Enig ongemak over het invliegen van journalisten voor het eendaagse evenement lijkt er niet te zijn.
Logitech is 41 jaar geleden opgericht in Zwitserland, waar het dus nog steeds hoofdkantoor houdt. Het bedrijf heeft inmiddels ook kantoren in andere regio’s en fabriceert zijn gadgets in Azië. Wekelijks verscheept het drie miljoen producten naar meer dan honderd landen. Ruim negenduizend medewerkers houden zich bezig met meer dan twintig productcategorieën, waarvan de categorie bestaande uit muizen en toetsenborden nog steeds de belangrijkste (en vermoedelijk bekendste) is.
Top één procent van meest duurzame bedrijven
Die muizen en toetsenborden bestaan al tientallen jaren en worden al even lang grotendeels van plastic gemaakt. Het relatief goedkope materiaal leent zich uitstekend voor lichte doch stevige pc-accessoires, maar de fabricage van plastic en vervolgens gadgets gaat gepaard met een grote CO2-uitstoot. Voor Logitech was zijn milieu-impact veertien jaar geleden reden om voor het eerst een duurzaamheidsrapport van de eigen bedrijfsvoering en producten op te stellen. Dat is het bedrijf jaarlijks blijven doen. Er zijn in de afgelopen jaren ook veranderingen doorgevoerd om de bedrijfsvoering en producten te verduurzamen. Zo is het bedrijf in de afgelopen jaren overgestapt op hernieuwbare energiebronnen en mag het zich sinds 2021 CO2-neutraal noemen. Wat betekent dat de CO2-impact van verkochte producten nul bedraagt omdat Logitech voldoende investeert in CO2-compensatie en -verwijderingsprojecten. In 2030 wil Logitech via dergelijke projecten meer CO2 uit de lucht halen dan het zelf uitstoot.
Het productportfolio verduurzaamt ook – waarover zo meteen meer. Het gecombineerde werk uit zich in ieder geval in de waardering van Ecovadis, een onafhankelijke organisatie die bedrijven beoordeelt op hun duurzaamheid. Logitech klom deze zomer op van de top vijf procent naar de top één procent van meest duurzame bedrijven in de databank van Ecovadis.
Tikken en klikken op gerecycled plastic
Terug naar die plastic muizen en toetsenborden. Het aanpassen van deze producten is één van de concrete maatregelen die Logitech genomen heeft om zijn impact op het milieu te verminderen, vertelt Delphine Donné. Zij is hoofdverantwoordelijk voor Logitechs portfolio van personal workspace solutions, waaronder de welbekende computeracessoires. ‘Drie jaar geleden had geen enkel toetsenbord post consumer recycled plastic, dus plastic dat uit afvalmateriaal gehaald is. Inmiddels bevat meer dan 65 procent van onze modellen toetsenborden en muizen gerecycled plastic.’ Ook andere gadgets van Logitech maken steeds vaker gebruik van gerecycled plastic. De verhouding verschilt per product en vaak ook productkleur, licht de topvrouw desgevraagd toe. Zo bestaat de onlangs uitgebrachte Brio 500-webcam in de grijze kleur voor 68 procent uit gerecycled plastic, waar de roze en witte versies niet verder komen dan 54 procent.
Overstappen op gerecycled plastic is namelijk minder eenvoudig dan het wellicht klinkt, vertelt een ontwerper van toetsenborden, muizen en andere pc-accessoires later in gesprek met Adformatie. ‘Een product ontwerpen met deels gerecycled plastic is absoluut lastiger dan toen Logitech alleen traditioneel plastic gebruikte. De kwaliteit van het gerecyclede plastic is een uitdaging en heeft ook invloed op de kleuren van Logitech-producten. Sommige kleuren plastic zijn lastig op een stabiele basis te produceren. In dat geval valt een kleur af.’ De ontwerper vindt het niet meer dan normaal dat zijn werkgever de transitie maakt naar gerecycled plastic. ‘Ja, het maakt mijn werk lastiger. Maar de consument verwacht het, dus merken moeten er werk van maken.’
In de afgelopen jaren heeft Logitech ook zijn productverpakkingen op de schop genomen. Plastic heeft plaatsgemaakt voor papier, de verpakkingen zijn indien mogelijk verkleind en er wordt minder inkt gebruikt om flitsende, kleurrijke productafbeeldingen op de verpakkingen te drukken. Steeds meer elektronicamerken voeren dergelijke veranderingen door.
Zelf benoemt Logitech graag dat het sinds 2020 op alle productverpakkingen een logo afdrukt dat aangeeft dat het product CO2-neutraal is. Logitech is naar eigen zeggen en voor zover zelf te controleren het eerste en vooralsnog enige merk van consumentengadgets dat dit doet.
Technische uitdagingen
Hoewel er de nodige stappen gezet zijn, kan Logitech nog op allerlei manieren verder verduurzamen. Zo bestaat 35 procent van de Logitech-toetsenborden nog volledig uit traditioneel plastic en gebruiken heel wat gadgets bijvoorbeeld een batterij die niet door de gebruiker te verwijderen is. Is de accu in zo’n muis of toetsenbord accu na jaren gebruik en opladen aardig versleten, dan heeft de gebruiker weinig keuze dan een nieuw product kopen. Een willekeurig Logitech-product repareren is bovendien erg lastig, zo niet onmogelijk. Deze aandachtspunten gelden ook voor Logitechs MX-portfolio, dat bestaat uit premium muizen en toetsenborden met stevige adviesprijzen.
Maxim Bondar knikt bij het aanhoren van de aandachtspunten. Hij is hoofdverantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van de MX-producten. Ook de MX-serie stapt gestaag over op deels gerecycled plastic, benadrukt hij. ‘En we willen het in de toekomst makkelijker maken om als gebruiker de accu te verwijderen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om producten een tweede leven te geven.’ Bijvoorbeeld door het oude product terug te vragen als de gebruiker een nieuwe koopt, licht topvrouw Donné het idee later toe. Zo kan Logitech het oude product recyclen, bijvoorbeeld.
Marketingkansen voor duurdere producten
Gevraagd naar zijn grootste marketinguitdaging, noemt Bondar het bekender maken van zijn producten. In de afgelopen drie jaar is het aantal MX-gebruikers weliswaar verdrievoudigd naar vijftien miljoen, maar veel mensen kiezen nog steeds voor goedkopere muizen en toetsenborden. Want die uit de MX-serie zijn met prijzen boven de honderd euro relatief prijzig, zeker in een tijd waarin steeds meer consumenten en bedrijven op de portemonnee moeten letten. Bondar ziet marketingkansen in de tevredenheid over de producten. ’Uit ons onderzoek blijkt dat 75 procent van de mensen die een MX-product fysiek uitprobeert, het product misschien wil kopen. Daar kunnen wij op inspelen.’
Oppassen voor greenwashing
De topman verwijst ook naar webwinkels, die steeds vaker duurzame producten uitlichten. Amazon doet dat bijvoorbeeld, en zet ook regelmatig Logitech-gadgets in het zonnetje. ‘Dat is mooie reclame voor ons.’ Bondar’s team levert alle webwinkels informatie over de duurzaamheid van producten aan en besteedt er ook op zijn eigen website en productverpakkingen aandacht aan. Verduurzaming speelt dus een rol in de marketingstrategie, maar Bondar zegt op te passen voor greenwashing. ‘We willen consumenten duidelijk informeren, maar duurzaamheid niet overpushen in onze uitingen. Want we zijn er als bedrijf en elektronica-industrie nog lang niet.’