Lidewij Edelkoort is zo'n beetje de uitvinder van het vak trendwatching. Maar ze noemt zich liever trendvoorspeller, forecaster of desnoods archeoloog van de toekomst. Ze krijgt een avond lang de ruimte om bij VPRO's Zomergasten te laten zien en uit te leggen wat de tijdgeest is en wat haar motiveert en inspireert. Ze doet, zoals we van haar gewend zijn, stellige uitspraken als 'ideeën zijn van iedereen', 'waarom zouden we vertrouwen op marktwerking als de markt niet werkt' en 'marketing is voorbij'. De uitzending is een pleidooi voor creatieve energie, want wie creatief is hoeft nooit bang te zijn voor de toekomst.
Moeder aller trendwatchers
Een avond lang trendvoorspeller Lidewij Edelkoort bij VPRO Zomergasten, dat belooft een avond te worden over trends en de tijdgeest, over vormgeving, kunst en cultuur en misschien zelfs wel over het persoonlijke leven van de moeder aller trendwatchers (de andere moeder is Faith Popcorn). Het programma lijkt bij uitstek geschikt voor La Edelkoort die van het kijken, of eigenlijk van het zien, haar beroep heeft gemaakt. Aan het begin van de avond legt ze uit hoe ze te werk gaat aan de hand van vier boeken die ze heeft meegenomen. Eerder zag ze in de etalage van een boekwinkel tientallen boeken, maar haar oog viel juist op deze vier. Het zijn fotoboeken met op de omslag foto's van mensen die hun gezicht verbergen achter een masker of hun hoofd voor de camera wegdraaien. De overeenkomst is inderdaad opmerkelijk. Ze vertelt: 'Als ik zo fragmenten bij elkaar leg en dat laat zien aan mijn publiek, kan ik vertellen dat we in een tijd leven van introspectie en dat we een periode tegemoetgaan waarin anonimiteit belangrijker wordt.'
Creatieve energie
De uitzending is eigenlijk een drie uur durende audiovisuele trendpresentatie, maar er is ook tijd en aandacht voor de mens achter het masker van trendgoeroe. Ze vertelt hoe ze op achttienjarige leeftijd gegrepen werd door een programma over de kunstenaar Robert Rauschenberg die kunst maakte van gevonden voorwerpen. Haar uitwijding over de opkomst van romantiek en de huidige Wanderlust, de zin om te reizen om nieuwe inspiratie op te doen, zegt ook iets over haar eigen nomadische bestaan. Privé en werk vallen in haar geval volledig samen. De fragmenten die worden vertoond gaan van hoge naar lage cultuur, van kunst naar kitsch, want Edelkoort kan schoonheid in alles zien; van The Incredibles naar Man Ray en van Heidi in dirdl naar werk van kunstenaar Marina Abramovic. Hoogtepunten zijn een vogel die, als een sociaal en cultureel wezen, zijn nest op kleur en vorm inricht (Richard Attenborough), een speelse, sprookjesachtige film van ontwerpers Charles en Ray Eames en The Johnny Cash Project. De avond is een pleidooi voor de kracht van creatieve energie. Want wie creatief is, hoeft nooit bang te zijn voor de toekomst.
Lees meer over trends en trendonderzoek op www.trendslator.nl/trendslog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!