Afgelopen dinsdag, 11 november 2008, trok een opmerkelijke advertentie in het dagblad NRC Next mijn aandacht. Het Aziatische land Kazachstan publiceerde een paginagrote advertentie waarin ze haar plannen ontvouwden over haar weg richting Europa voor de komende twee jaar ('Path to Europe 2009 ? 2011'). In deze rechttoe rechtaan advertentie werden grote plannen gepresenteerd over de ambitie dat het land heeft in het opbouwen van een stabiele relatie met (West?)Europese landen op politiek, economisch en technologisch gebied.
Voor een NRC Next journalist was dit een reden om een telefoontje te plegen met de ambassade in Nederland. Delen van dit gesprek werden de dag erop, woensdag 12 november 2008, gepubliceerd in hetzelfde dagblad. Dit openlijke charmeoffensief werd ingegeven door enerzijds het aankomende voorzitterschap van Kazachstan van de OVSE en anderzijds een niet te onderschatten dreiging van de invloed van de Russen. 30% van de bevolking is Russisch en hiermee wilde men een duidelijk signaal afgeven welke weg Kazachstan wil gaan bewandelen en daaraan verbonden keuze.
Los van de politieke lading, die ik hierbij buiten beschouwing wil laten, is het een bijzondere vorm van marketing. Zo af en toe worden zoeken landen de publiciteit voor bepaalde bedrijfstakken. Denk hierbij aan Zwitserse campagnes om het land als vakantiebestemming onder de aandacht te brengen of Dubai om de bloemenexport op gang te brengen. Deze aanpak van Kazachstan is bijzonder omdat in een landelijk gepubliceerde advertentie een programma uiteen wordt gezet dat vaak alleen op diplomatiek niveau of op politiek niveau door ministers (met in hun kielzog een goed uitgeruste handelsdelegatie) besproken en uitgewerkt wordt. Een nieuwe trend voor opkomende of bedreigde landeneconomieën om de publiciteit te zoeken in opbouw van internationale contacten en goodwill?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!