Opvallend berichtje over de onrust bij het cabinepersoneel van KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft een interne app voor het personeel geblokkeerd, waarschijnlijk om te voorkomen dat medewerkers elkaar onderling zouden benaderen voor acties.
VnC, de grootste vakbond voor cabinepersoneel bij KLM, voerde gisteren voor het eerst in 70 jaar actie met korte werkonderbrekingen van 10 minuten. De bond is boos dat de luchtvaartmaatschappij op een groot deel van de intercontinentale vluchten één steward(ess) minder wil inzetten. Ook is er onenigheid over pensioenen.
Verstoorde verhoudingen
De onderlinge verhoudingen bij KLM zijn behoorlijk verstoord, waarbij zelf communicatiemiddelen worden ingezet in de strijd. VnC liet gisteren aan haar leden weten:
‘Verder hebben we vernomen dat KLM het crewinzicht (de namen van je crew) op de My flight app tot een paar uur voor vluchten blokkeert om te voorkomen dat men elkaar benadert over de werkonderbrekingen… Normaal gesproken zijn deze gegevens 48 uur van tevoren inzichtelijk.’
Volgens de vakbond past de actie van KLM goed in de communicatie die het gebruikt rond de acties. Eerder verbood KLM het personeel te demonstreren in hun uniform, en voorafgaand aan de 10-minuten werkonderbrekingen liet het de medewerkers weten loon in te kunnen houden, aldus VnC.
Niet delen
De KLM zelf wilde niet ingaan op de kwestie. ‘Dit gaan wij niet extern delen’, aldus een woordvoerder.
In een intern schrijven echter geeft KLM aan dat het de app tot 7 uur voor vlucht heeft geblokkeerd omdat crewleden zich ‘ beperkt in hun keuzevrijheid’ zouden voelen. Ook zouden crewleden thuis zijn benaderd, aldus KLM, dat zich daardoor ‘genoodzaakt’ zag de app te blokkeren.
Volgens VnC klopt er niets van dat collega’s onder druk zouden zijn gezet of zich in hun keuzevrijheid beperkt voelen.
Foto: 123rf, Maurice de Vries
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!