Door Charles Huijskens
De nieuwe Jumbo topman Ton van Veen, die zijn positie te danken heeft aan de arrestatie van zijn voorganger, maakt er in een interview met het AD weinig woorden aan vuil: het complete reclame- en sponsorbeleid van Frits van Eerd gaat in de vuilnisbak.
Een wereldkampioen als Max Verstappen sponsoren is voor een Nederlands bedrijf als Jumbo onzinnig. En nu we toch bezig zijn: ook door de hele sportsponsoring zet Ton van Veen een streep.
Het scheelt Jumbo op jaarbasis 20 miljoen Euro, dus ook de wielrenners en schaatsers moeten op zoek naar andere geldschieters.
Met de door Frits van Eerd gesponsorde motorsport wil Van Veen al helemaal niets te maken hebben omdat de risico’s op illegale praktijken veel te groot zijn.
‘Frits kon zelf handtekeningen onder sponsorcontracten zetten. Dat is niet strafbaar, maar het maakt je wel kwetsbaar', concludeert Van der Veen.
Hij is de eerste topman die geen lid is van de familie Van Eerd en wil met Jumbo terug naar de menselijke maat. De sportmiljoenen wil hij liever uitgeven aan duurzaamheid. De tijden van Frits van Eerd zijn voorgoed voorbij. Vader Karel hoeft deze afgang gelukkig niet meer mee te maken, hij overleed vorig jaar.
Voor Frits is de complete afbraak van zijn betrokkenheid bij de topsport een drama. Het fenomenale talent van Max Verstappen zag hij al in de tijd dat de kleine Max nog in een cart rondreed. De jarenlange relatie leverde Jumbo veel goodwill op.
Frits bepaalde dat alles in zijn eentje, de familie en de raad van commissarissen lieten hem ongestoord zijn gang gaan. Tot de dag van zijn arrestatie alles in één klap veranderde.
Toen Frits van Eerd in 2016 voor het eerst de Jumbo Racedagen organiseerde in Zandvoort, was Max Verstappen nog lang geen wereldkampoen. Ook de terugkeer naar ons land van de Formule 1 na 35 jaar was een doel dat voor velen absoluut onhaalbaar leek.
De klanten van Jumbo waren echter onmiddellijk enthousiast en kochten massaal de actieproducten waarmee ze gratis tickets voor het evenement konden aanvragen. Frank Lammers speelde de hoofdrol in de commercials en meer dan 100.000 fans kwamen naar het circuit.
Alles draaide volgens Van Eerd om de trots van zijn merk Jumbo. Tegelijkertijd kon Zandvoort dankzij Van Eerd jarenlang proefdraaien met een evenement waarbij een ongekende hoeveelheid mensen op de been was – zonder wanklank.
Inmiddels is dit allemaal (reclame)geschiedenis en wil Jumbo zich concentreren op andere zaken zoals de zorg voor een beter werkgeverschap waarbij milieubewustzijn een hoofdrol speelt. Dat zal leiden tot een totaal ander reclame- en marketingbeleid.
Het is goed dat Jumbo afscheid neemt van de ‘one man show’ waarin Frits jarenlang alles zelf kon bepalen en hij te weinig verantwoording aflegde. Meer ‘checks and balances’ in een bedrijf van deze omvang zijn per definitie een goede zaak.
Dat Colette, de zus van Frits, als president-commissaris haar zegen heeft gegeven aan de rigoureuze koerswijziging laat zien dat de familie de nieuwe topman steunt.
Voor Frits van Eerd is dit ongetwijfeld een hard gelag. Zijn bijdragen aan Jumbo en aan de topsport in Nederland zijn nu geschiedenis. Toch zal het nog wel even duren voor de rust bij Jumbo terugkeert en het concern zijn nieuwe koers gevonden heeft!
Charles Huijskens is reputatiestrateeg en partner bij Huijskens Sassen Communications
Zie https://www.telegraaf.nl/nieuws/1328436234/jumbo-stopt-sponsoring-formule-1-lastig-om-miljoenen-te-besteden-aan-dure-hobby-s-van-de-baas
en https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7070656727230111745