Het album Night Visions – negen tracks - biedt negen videoclips waarmee de visie achter zijn muziek visueel tot leven wordt gebracht.
Joshua Walter kon het album maken door een succesvolle campagne via crowdfunding-platform Voordekunst. Daarnaast kreeg hij voor de video’s hulp van de verschillende young creatives. Het ging om (oud)studenten van onder meer de Gerrit Rietveld Academie, de Amsterdamse Filmacademie, Hogeschool van de Kunsten Utrecht, Codartz Rotterdam en Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Walter is van huis uit dj, maar wilde geen album maken door op een zolderkamertje met beats en samples dingen in elkaar te zetten. Hij werkt vanuit muziek, met gitaar of piano. ‘Alleen, dan wordt het een heel ander verhaal. Je komt in een traject van studiotijd en muzikanten inhuren, dat kost zo ontzettend veel geld. Dan kun je het bijna niet meer alleen. Het is heel erg moeilijk om een label te vinden. Een publisher wil zeker weten dat hij zijn geld krijgt, anders gaan ze niet meer in je investeren. Dus je moet het zelf doen.’
Dus het werd crowdfunding waarmee Night Visions uiteindelijk tot stand kwam. ‘Ik had om 7000 euro gevraagd, maar heb 12.500 gekregen. By far meer dan ik had durven dromen. Dat bedrag gaf me ook mogelijkheden om nog net even een tandje verder te gaan. Toen ontstond het idee om van elk van de negen nummers een video te maken.’
WeTransfer
Met behulp van WeTransfer wordt Night Visions aan de wereld getoond. ‘Toen we best ver waren met het visuele album dachten we: harstikke leuk verzonnen, maar nu?’, zegt Walter. ‘Hoe ga je dat de wereld insturen? Ik vond dat WeTransfer perfect zou aansluiten. Pr-bureau SpeakEasy Agency heeft vervolgens contact gelegd met Nalden. Ze vroegen aanvankelijk om één gratis nummer en toen reageerde ik meteen: je mag het hele album gratis weggeven. Go for it.’
Artwork
De komende weken loopt op WeTransfer een banner zoals je die eigenlijk altijd ziet. ‘Ik heb speciaal artwork laten maken, een soort visuele trigger waardoor je mensen overtuigd om er op te klikken, om ze nieuwsgierig te maken. Er staat ook geen tekst bij.’ Als je erop klikt word je meegenomen naar een landingspagina waar je het album kunt downloaden.
‘Wat de uiteindelijke exposure wordt weet ik niet. Maar ik ben wel de allereerste dj met een visueel dancealbum in Nederland en Europa. Ik wilde met dit project een statement maken. Dat je op je eigen houtje, als independent label echt best wat voor elkaar kunt krijgen. Maar het zit hem wel in het samenwerken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!