'Je moet je als merk serieus afvragen hoeveel Snapchat echt bijdraagt'

Diederik Broekhuizen (De Beste Social Awards) reageert op zes stellingen over creativiteit in social media.

Foto: Rink Hof

1. Creativiteit in social (met name Twitter) zit vooral op het niveau van webcare. 

​&;Hm, webcare is zeker een plek waar je veel creativiteit tegenkomt, maar het is zeker niet de enige plek. Ook voor marketing toepassingen zie ik veel creativiteit. Er zijn ook veel nieuwe manieren bijgekomen om te adverteren. Denk in dit verband aan carrousel video&;s en influencer campagnes via Instagram.

Een belangrijke ontwikkeling is juist, dat social niet meer gaat over afzonderlijke platforms, maar dat de hele social mediamix tegenwoordig &;de case&; is. Ik hoop dat we dat bij de inzendingen voor de nieuwe categorie Beste Campagne terug gaan zien en dat er veel bijzondere social content strategieën bij zitten.&;

​2. Creativiteit in social is vaak niet meer dan lolbroekerij. Bedrijven die net iets te lollig doen.

&;Humor is super belangrijk op social media - niet voor niets zijn de grappige onderonsjes zo populair op ons platform. Maar het moet niet doorslaan in lollig doen om het lollig doen. Humor is goed zolang het maar vanuit een merkgedachte gebeurt. Met De Beste Social Awards willen we laten zien dat er veel mooi werk wordt gemaakt dat het waard is om beloond te worden.&;

​3. De toekomst van social is aan de messenger platforms. ​

​&;Vraag is, hoe social zijn de messenger apps? Waarin onderscheiden ze zich, bijvoorbeeld van een e-mail nieuwsbrief? Hoe ga je er de dialoog mee aan met de fans? Bij Whatsapp en Messenger ontbreekt het virale karakter. Al wil ik niet beweren dat deze platforms geen rol kunnen spelen in social media communicatie. Een combinatie van Snapchat en Instagram met Messenger kan bijvoorbeeld heel goed werken.&;

&;Ik hoop ook zeker een aantal Whatsapp campagnes bij de inzendingen aan te treffen, waarbij ik dan vooral benieuwd ben naar het sociale element.&;

​4. Een succesvolle campagne op Instagram kan niet zonder influencers.

&;Instagram dwingt bedrijven om echt goed over hun content na te denken. Hoe ga je visueel mee in die beeldstroom van mooie landschappen, hippe winkels en selfies? Je kunt je er niet vanaf maken door simpelweg je productshots online te pleuren; je zult je als merk echt moeten inleven in de leefwereld van mensen.&;

&;De inzet van influencers of het inhuren van een fotograaf kan daarbij zeker helpen. Al vraag ik me vaak wel af waar het haakje is met het merk of product.&;

Kijk, gaat het om een tof entertainment product - denk aan een dj of een nieuwe Hollywood film, dan is het een eitje om Instagram succesvol in te zetten. Maar ben je verkoper van schroefjes of fietsbellen, dan zul je creatief moeten zijn om met mooie, menselijke content te komen. En misschien is het dan beter om er helemaal niet aan te beginnen.​&;

​5. De social marketeer kan binnenkort niet meer om Snapchat heen.

&;Vooropgesteld: Snapchat wordt heel belangrijk. Want het is nieuw dus toch een beetje de &;new kid on the block&;. Ik verbaas me alleen over de resultaten en de views op het platform. Grote merken hebben moeite om meer dan duizend views per &;story&; te scoren. Waar doe je het dan precies voor? Om de eerste te zijn?​ Als merk moet je je volgens mij serieus afvragen hoeveel Snapchat echt bijdraagt.&;

&;Daarbij komt: mensen zitten ook gewoon nog massaal op Facebook. Aanwezigheid op Snapchat of een van de andere nieuwe sociale platforms die er ongetwijfeld nog aan zitten te komen, sluiten de bestaande platforms natuurlijk niet uit. Sowieso is het niet verstandig om alles in te zetten op Snapchat, want de jeugd is mega grillig in z&;n voorkeuren.&;

&;Je kunt als bedrijf nu niet alleen een branded story op Snapchat plaatsen, maar ook creatief zijn met geofilters of gewone filters. ​Je zag dat bijvoorbeeld al met de campagne van Batman vs Superman. ​Hoe ideaal is het dat Snapchat gebruikers vrijwillig jouw merk als filter op hun eigen gezicht plakken? Amerika is er al vollop ingedoken,​ in Nederland moet dat nog van de grond komen.&

​6. Elk platform heeft z’n eigen specifieke, creatieve aanpak nodig. Op den duur is dat niet meer te behappen voor de social afdelingen van organisaties.

&;Daarom moet je goed kijken naar de mix en wie je wilt bereiken. Alles doen is zinloos. Vooral als kleinere speler moet je focussen. Uiteindelijk draait het om relevantie: Ben ik daar aanwezig waar mijn doelgroep zit? En nog belangrijker, hoe zorg ik dat ik als merk relevant ben? Maar dat een marketing medewerker de social kanalen niet zomaar &;erbij&; kan doen, staat vast.&;

De Beste Social Awards zijn prijzen voor berichten, foto’s, video’s en campagnes op social media. De beste berichten van het jaar kunnen  worden ingezonden voor zeven categorieën, te weten: Beste Campagne, Beste Video, Beste Copywriting, Beste Webcare, Beste Design, Beste Inhaker en Beste Initiatief. Bedrijven kunnnen nog tot en met 15 april inzenden via .

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie