‘Als je keuzes moet maken bij het boodschappen doen, vallen de extraatjes als eerste af. Zoals een lekker toetje.’ Die redenering volgend kwam Melkunie vorige week met de campagne en cashback-actie ‘Invlatiecorrectie’ (bureau: N=5). Middels het scannen van een QR-code, komen boodschappers op een website terecht waar ze het aankoopbedrag van – bijvoorbeeld – een pak Bolletjes Vanille Vla (kost bij Albert Heijn 2,19 euro). Melkunie zegt dat het niet bij één extraatje blijft. ‘Later dit jaar keren we terug met een nieuwe actie onder het thema Invlatiecorrectie.’
Vorig jaar startte Melkunie de nieuwe merkcampagne ‘Goeie, van Melkunie’ (zie commercial hieronder). Met Invlatiecorrectie laat Melkunie voor het eerst weer van zich horen. De campagne toont volgens de zuivelaar aan dat het een ‘vrolijk merk is dat mensen vooral wat meer wil laten genieten’.
A-merk, duur?
Melkunie is een A-merk dat gezinnen die elk dubbeltje moeten omdraaien niet zo snel zouden pakken (want duurder). Toch past deze actie volgens Martijn van Amersfoort, senior brand manager Melkunie, wel bij het merk. ‘Melkunie is een challenger in de zuivelmarkt, met plezier en humor in het DNA. Vanuit die positie wil Melkunie zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen blijven genieten van lekkere zuivel.’
Het kan een fijn extraatje zijn voor gezinnen die het financieel lastig hebben, denkt Van Amersfoort, maar zeker ook voor gezinnen met een modaal inkomen. ‘Ook zij moeten door de inflatie steeds meer op de kleintjes letten en keuzes maken die ze voorheen wellicht niet hoefden te maken. Om gedurende het hele jaar te blijven werken aan betaalbare zuivel voor iedereen, hebben we naast Invlatiecorrectie ook verschillende promoties op yoghurt en pap.’
Gedoe
Melkunie heeft de cashback-procedure makkelijk gemaakt. Maar de vraag blijft of het niet teveel gevraagd is om – bijvoorbeeld - voor een pak Bolletjes Vanille Vla (zoals gezegd 2,19 euro bij Albert Heijn), die moeite te nemen. Het goedkoopste pak vanillevla bij Albert Heijn kost immers maar 1,09 euro. ‘Inderdaad’, zegt Van Amersfoort, ‘we hebben het zo makkelijk mogelijk gemaakt om mee te doen. Het is een manier om vanuit Melkunie, hoe klein dan ook, een extraatje te bieden. Na vier dagen hebben we meer dan 3.200 cashbacks uitbetaald. Inmiddels (stand 21 februari, red.), zijn dit er bijna 5 duizend.’
Van Amersfoort zegt via de klantenservice positieve reacties terug te krijgen. ‘Ook op social zien we dat mensen de actie waarderen. Zowel het creatieve als het sympathieke element.’