Premium

Interview: twee jonge creatieven starten reclamebureau voor startups

XYZ is een nieuw reclamebureau dat zich alleen maar richt op startups.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naast bureau voor startups, is XYZ ook een agentschap voor jonge creatieven. Er zijn niet alleen reclamecreatieven bij XYZ aangesloten, ook grafisch ontwerpers, fashion designers, filmmakers en DJ’s. Zo kan XYZ hun ideeën, snel en zelf uitvoeren.

Vorige week zaten Diederik Hoffland en Jaël Gradenwitz nog in de schoolbanken van de Willem de Kooning Acedemioe om hun diploma Advertising in ontvangst te nemen. XYZ begon als een afstudeerproject, maar ze kregen veel positieve reacties en besloten om door te gaan. 

Vertel, waarom zijn Hoffland en Gradenwitz een goed duo?
Omdat wij the guts hebben om het helemaal anders te doen.

Wat is de grootste kracht van XYZ?
De kracht van XYZ is het verbinden van jonge creatieven en startups. Twee groepen die aan het begin staan van een nieuwe fase waardoor zij dezelfde drive en energie delen.

Waarom hebben jullie voor startups gekozen?
Startups hebben onze creativiteit het meest nodig. Daarom kiest XYZ voor hun. Een startup heeft een goede visie en een tof product; het a-b-c. Om ons heen zagen wij dat het vaak bij een goede visie en tof product blijft. Startups hebben vaak moeite om een grotere groep mensen aan te spreken. Dat is waar XYZ om de hoek komt kijken. Met onze creativiteit kunnen wij de vertaling maken van een startup naar een brand: van abc tot XYZ. Dit noemen wij startuptelling.

Hebben startups wel behoefte aan een reclamebureau gespecialiseerd in startups?
Ja! Een startup is in onze ogen een mentaliteit en deze delen wij met hen. Dit houdt in dat wij een startup op een snelle, verbonden en ondersteunende manier helpen met onze creativiteit.

Kunnen jullie opboksen tegen de grote, bekende reclamebureaus?
Doordat wij een unieke positie innemen in de markt zijn wij geen concurrent van grote bekende reclamebureaus. Behalve dat de mentaliteit van een startup en een groot reclamebureau niet overeenkomt, zijn de budgetten er simpelweg ook niet naar.

Jullie hebben lagere tarieven dan grote reclamebureaus omdat jullie jong zijn. Blijft dat altijd zo?  
Wij zijn korte termijn denkers en XYZ hebben wij opgericht met diezelfde instelling. Een startup is op een gegeven moment natuurlijk ook geen startup meer. Dus zullen wij net als een startup, als de tijd daar is, op zoek moeten gaan naar een big exit. Maar nu richten wij ons op onze big start.

Tot en met zondag 29 juni exposeert het duo met hun eindexamenwerk in het Katshoekgebouw in Rotterdam, tijdens de eindexamenexpositie van de Willem de Kooning Academie.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie