Waar begin je als de ambities op het vlak van employer branding groot zijn? In tijden van een krappe arbeidsmarkt is daar een gedegen aanpak voor nodig. TOPdesk, internationaal software- en consultancybedrijf, en ontwikkelaar van service management-software, heeft de ambitie om bekend te staan als nr. 1 werkgever in Nederland in de IT-branche. Ze waren altijd al actief op het gebied van employer branding, maar om deze doelstelling te behalen was grover geschut nodig. Met behulp van het LinkedIn Marketing Solutions team zijn ze die uitdaging aangegaan.
TOPdesk heeft een succesvolle LinkedIn-strategie uitgerold die onder andere zorgde voor een stijging van het aantal unieke bezoekers op de career-website met maar liefst 230%. Daarbij is er niet één aanwijsbare tool die voor succes gezorgd heeft, dat is te danken aan een combinatie van factoren. Stapsgewijs nemen we je mee in het proces aan de hand van een aantal learnings.
Bijt je niet vast op doelstellingen uit het verleden
TOPdesk werkte al jaren met dezelfde doelstellingen én de daarbij behorende doelgroep. Maar wil je iets anders, dan moet je kritisch zijn en deze herzien. Om het doel om de nummer 1 werkgever van Nederland te worden te behalen, was het nodig om het bereik te vergroten: je kan immers alleen nummer 1 worden als je nieuwe mensen bereikt die TOPdesk nog niét kennen. Het vergroten van de potentiële doelgroep bracht weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe groter de doelgroep, hoe groter de uitdaging om de zichtbaarheid en de naamsbekendheid te vergroten. Daarbij hoort ook het herzien van de KPI’s. Hoe definieer je succes en wat ga je precies meten om dat inzichtelijk te maken? Bij TOPdesk betekende dat een switch van het sturen op content metrics (CTR en Engagement Rate), naar het aansturen op uniek bereik en frequentie (Brand Metrics).
Kijk terug: gebruik informatie uit het verleden om content te optimaliseren
Als de doelgroep helder is, is het van belang om de juiste boodschap op de juiste plek laten landen. Daarvoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden: kijk terug naar data van eerdere campagnes om te analyseren wat wel en wat niet werkt. Zet ook in op data die je uit het beoogde platform kan halen. Bij TOPdesk is er op basis van data van LinkedIn, samen met advertenties en content-testen uit het verleden, kritisch gekeken naar welke content en welke topics het beste resoneren met de doelgroep. Dat is tijdens de campagneperiode iedere maand geanalyseerd en bijgestuurd door continu te meten op de bepaalde doelstellingen.
Vind de juiste stakeholders en overtuig ze met een succescase
Het succes van deze case heeft niet alleen te maken met het draaien aan de juiste knoppen: de synergie tussen de marketing en de recruitmentafdeling bij TOPdesk, in samenwerking met LinkedIn, heeft ervoor gezorgd dat alle resources maximaal benut worden. Om dat te bewerkstelligen heb je mandaat nodig, een succescase kan daarbij helpen.Door in het klein aan recruiters te laten zien wat een marketingcampagne kan betekenen voor je employer brand, creëer je inzichten die kunnen helpen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Resultaat
Hoe succesvol is deze aanpak geweest? Een aantal key resultaten zijn onder andere dat de campagne heeft geleid tot een verhoging van de InMail Acceptance rate: van <5% naar bijna 60%, wat de weg van een eerste contact naar een daadwerkelijk gesprek veel korter en eenvoudiger maakt. De audience penetration steeg van <10% naar bijna 50% en het aantal unieke bezoekers op de career-website steeg met 230%. Niet alleen maar meer views, maar ook daadwerkelijk meer engagement dus.
Maar uiteindelijk zijn de niet-meetbare resultaten misschien nog wel het mooiste succes: recruiters bij TOPdesk zagen letterlijk bevestiging van de campagnes terug in gesprekken, telefoontjes en sollicitatiebrieven met hun potentiële kandidaten, die aangaven getriggerd te zijn door de content die ze zagen. Resultaten die je niet uit de data en rapportages haalt, maar toch precies wat je wil bereiken. Meer weten over LinkedIn Marketing Solutions? Kijk dan vooral even hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!