Ja hoor weer een ranglijst met merken. Dit keer is het de Empathiemonitor 2010 die om aandacht vraagt.
En IKEA is de winnaar van deze lijst. Het onderzoek onder 1.700 Nederlanders is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in samenwerking met Fronteer Strategy.
‘Het gaat erom dat je als merk echt snapt wat jouw doelgroep wil; als je dat goed doet zal de klant je omarmen en nooit meer loslaten,’ verklaart Martijn Pater van Fronteer Strategy de lijst. ‘En vergeet niet dat wat je doet wel echt moet zijn, anders prikken consumenten door je heen.’
Een vergelijking met de hoogte van mediabestedingen laat zien dat veel adverteren zeker niet automatisch het empathieniveau opkrikt, zeggen de onderzoekers. Sterker nog, Ikea en Bol.com adverteren relatief weinig en staan aan de top van de empathieladder. Heineken daarentegen heeft hoge mediabestedingen, maar is een middenmoter als het op empathisch vermogen aankomt.
De top10
1. Ikea
2. Albert Heijn
3. Bol.com
4. Hema
5. Douwe Egberts
6. Pickwick
7. Philips
8. Efteling
9. Nokia
10. Unox
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!