‘Ik start niet vanaf nul’

De NS heeft een nieuwe directeur Communicatie & Strategie. Het is de veertigjarige Maurice Unck, voorheen Directeur bij NedTrain. Hij gaat deel uitmaken van de directie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een directeur Communicatie bij de NS zonder communicatieachtergrond, dat is opvallend. Is er voor deze functie geen gedegen communicatiekennis nodig?

Sinds 2002 werk ik in de spoorsector en in die tijd heb ik, ook op het gebied van communicatie, al heel wat vlieguren gemaakt. In mijn periode als NS-directeur Bedrijfs- en Productontwikkeling  is mijn affiniteit met stakeholdermanagement/public affairs rap toegenomen. En in mijn huidige functie als directeur bij NedTrain (tot 1 april) werk ik zeer intensief met de afdeling communicatie van dit onderhoudsbedrijf samen, waardoor ik ook nu sturing geef aan dit onderwerp.

Daarnaast – en dat vind ik het allerbelangrijkste – ga ik straks leiding geven aan een ervaren, professionele afdeling communicatie waarin mede door toedoen van mijn voorganger Jeroen Hellenberg veel communicatiekennis is geborgd. Het huidige MT is kwalitatief sterk en staat garant voor verdere ontwikkeling en er is een goed team neergezet.

Wat is precies de reden dat u zitting neemt in de directie?

Reputatie, communicatie in de brede zin des woords en verdere ontwikkeling en implementatie van de strategie zijn voor ons bedrijf cruciale thema’s. Al bij de bekendmaking van de jaarcijfers gaf Timo Huges aan dat deze thema’s zo wezenlijk zijn voor de toekomst van NS dat hij de eindverantwoordelijke hiervoor in het executive committee wilde hebben.  Zo kunnen we als top gezamenlijk heel direct sturen op deze onderwerpen.

De reputatie van NS blijft kwetsbaar. Welke maatregelen kunnen we van u verwachten om hierin structureel verbetering aan te brengen?

Dit vind ik te pril om nu al op in te gaan. Ja, ik ken het bedrijf goed, maar wil me eerst oriënteren op de huidige stand van zaken en de initiatieven voor de toekomst die al gang zijn gezet, of op de rol staan. Mijn voorganger heeft reputatie al een prominente plaats gegeven binnen de afdeling, ik start dus absoluut niet vanaf nul.

U wordt in de berichtgeving genoemd als iemand die de stem van de stakeholders beter kan laten doordringen tot de directie. Was dat de kern van het probleem in de communicatie van NS?

Voor NS is het belangrijk dat er open kanalen zijn tussen stakeholders, politici en media. Vanuit mijn ervaring en netwerk binnen de spoorsector en in Den Haag kan ik iets extra’s toevoegen.

Uw voorganger laat een duidelijke erfenis achter: een nieuwe zware functie op Reputatie en er is een lijn ingezet om meer middelen in eigen huis te produceren, o.a. met een eigen nieuwsstudio. Blijft dit model gehandhaafd?

Ik kom niet om de boel op zijn kop te zetten, maar – zoals ik al aangaf – op basis van het huidige fundament voort te bouwen. Wat ik de laatste jaren als directeur van een NS-bedrijfsonderdeel van mijn toekomstige afdeling heb gezien, maakte me zeer regelmatig enthousiast. Een mooi vertrekpunt voor de komende jaren. Ik heb er zin in. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie