Supermarkten kiezen vaker voor private label acties in de folder. Dat zegt salespromotie-informatiespecialist PCNDATA dat zich baseert op eigen onderzoek. Uit de analyses blijkt dat het aantal private label acties in het eerste half jaar van 2009 in Nederland met 3,1 pct is toegenomen ten opzichte van het eerste half jaar in 2008. Nederlandse supermarken voerden in de eerste helft van 2009, 7.268 acties met hun private labels.
Ruben D. Boas, directeur PCNDATA, interpreteert de cijfers als volgt: ‘Meer private labels op de folder kan betekenen dat supermarkten hun eigen, vaak margerijke producten, graag willen promoten. Het lijkt er echter ook op dat de consument de private labels steeds aantrekkelijker vindt en dat een actie op de folder zeker bijdraagt tot meer winkelbezoekjes.’
Uit de analyse van PCNDATA blijkt dat Dirk van den Broek, C1000 en Albert Heijn relatief weinig private label acties voeren. Super de Boer heeft de hoogste actiedruk met haar private labels in de eerste helft van 2009, (495 tellingen). Opvallend noemt PCNDATA de lage posities van Dirk van den Broek (101), C1000 (175) en Albert Heijn (200). Boas: ‘Deze supermarkten lijken bij hun actiedruk het accent op de A-merken te leggen. Dit in tegenstelling tot de ontwikkelingen van de private label druk op het schap bij deze supermarkten.’
De top-5 van formules met de hoogste private label actiedruk is:
Super de Boer (495);
Plus (464);
Deen (393);
Dekamarkt (379);
COOP(365).
Bron: PCNDATA Nederland bv
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!